Here it is – BMW M3 sedan

Nu de M3 in Coupë gedaante al even een feit is, komt BMW nu met de M3 sedan. Vanzelfsprekend is de nieuwe BMW M3 Sedan uitgerust met dezelfde geavanceerde technieken als de BMW M3 Coupé. In tegenstelling tot het vorige model verschilt de M3 sedan nu meer van z’n minder snellere broeder, zowel op het uiterlijk als onderhuids.

Afgezien van de dragende constructie werden alleen de portieren, het dak, de kofferdeksel, ramen en de achterlichtunits overgenomen van de BMW 3 Serie Sedan. Het aantal componenten dat voor de BMW M3 Sedan nieuw werd ontwikkeld is dan ook bijna even groot als bij de M3 Coupé.

Mede door het consequente gebruik van lichtgewicht componenten bedraagt de gewicht/vermogen verhouding van de nieuwe BMW M3 Sedan 3,8 kilo per pk; een verbetering van maar liefst 20% ten opzichte van zijn voorganger.

Onder de kap vinden we net als bij de Coupé een 4,0 liter V8, 420 pk sterk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het licht echter in de lijn der verwachting dat BMW binnen niet al te lange tijd een versnellingsbak met dubbele koppeling introduceert, a la DSG bij Volkswagen. Dat snoept ongetwijfeld ook iets van de 0 tot 100 sprint af; een klusje dat nu binnen 4,9 seconden wordt geklaard.

Binnenin is de auto standaard onder meer voorzien van lederen bekleding, elektrisch bediende sportzetels, iDrive navigatiesysteem, alarmsysteem, PDC parkeersensoren en metallic lak.

De prijs van de BMW M3 komt onder die van de Coupé te liggen; ongeveer 90.000 euro.