Proeven aan nieuwe motoren en transmissies van Opel

Opel werkt aan nieuwe motoren en versnellingsbakken. Op en rond Opel's testcenter reden we o.a de Astra GTC 1.6 SIDI 200 pk.

Tot 2016 vernieuwt Opel 80 procent van het huidige motorenaanbod, resulterend in 13 nieuwe motoren. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan een aantal nieuwe transmissies. Op en rond het testcenter in Dudenhofen konden we alvast voorproeven aan onder meer een 200 pk sterke Opel Astra GTC 1.6 SIDI en een Zafira Tourer met nieuwe 1.6 CDTI-dieselmotor.

Het huidige motorenprogramma van Opel is sterk verouderd. De fabrikant gaat drastisch inkrimpen als het gaat om motorenfamilies. Het huidige gamma omvat 7 verschillende families. Dat aantal moet in 2016 zijn teruggebracht tot 3 motorenplatforms voor motoren met kleine, middelgrote en grote inhoud, die eveneens elektrificatie ondersteunen. Voor de middelgrote motoren zet Opel in op onder meer de nieuwe 1.6 SIDI-turbomotor, die we eerder al in de Cascada reden, en een nieuwe 1.6 CDTI-diesel. Over de nieuwe motoren met grotere inhoud (2.0 – 2.5 liter) deed Opel nog geen uitspraken, net zo min over de kleine motorenfamilie (1.0 – 1.5 liter). Wel wordt al volop gespeculeerd over de compacte krachtbron. Het betreft hoogstwaarschijnlijk een driecilinder turbomotor in verschillende vermogensvarianten.

Performance Turbo
De 1.6 SIDI die we eerder in de Cascada reden, schopt het tot 170 pk en wordt tot 1.6 SIDI Eco Turbo gedoopt. Als Performance Turbo levert diezelfde motor 200 pk en 300 Nm aan koppel. Om dat hogere vermogen te bereiken, heeft Opel de interne lay-out van de turbo gewijzigd, aan de behuizing werd namelijk niet getornd. Dit om de modulariteit van het motorconcept te behouden. In de relatief zware Astra GTC zet de 1.6 SIDI Performance Turbo de oude, rauwe zestienhonderd turbo (180 pk) volledig in de schaduw. Om de volle 200 pk te benutten en de echte snelheidssensatie te beleven, is het wel zaak flink toeren te maken. Dat de krachtbron met een blaasapparaat is uitgerust, steekt hij niet onder stoelen of banken. Het aanzuiggeluid is duidelijk te horen in het interieur. Mag ook wel. Lekker sportief. Ondanks het hogere potentieel weet Opel het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de 1.6 SIDI, ongeacht de versie, met 10 procent te verminderen ten opzichte van de oude zestienhonderd. De motor voldoet bovendien al aan de Euro VI emissienormen.

1.6 CDTI tot 160 pk!
Helemaal nieuw is ook de 1.6 CDTI-dieselmotor die op termijn zowel de 1.3, de 1.7 als de minder krachtige 2.0 CDTI’s in de gehele Opel-range vervangt. De diesel debuteert in de Zafira Tourer met 136 pk en 320 Nm aan koppel. In tegenstelling tot de 1.6 SIDI-benzinemotor is het onderblok van de diesel vervaardigd uit aluminium om de grotere interne krachten beter de baas te kunnen zijn. Een spraakzame ingenieur vertelde ons dat de motor beschikbaar komt in vermogens van 95 tot maar liefst 160 pk. In het laatste geval wordt de zestienhonderd uitgerust met een biturbo-configuratie. Het aluminium onderblok in combinatie met plastic en composiet onderdelen drukt het gewicht van de motor. De 1.6 CDTI is krachtig genoeg om de Zafira Tourer passende prestaties te bezorgen. Op een sprint in 11,2 seconden naar de honderd en een top van 193 km/u is gewoon niets aan te merken. Het verbruik bedraagt gemiddeld 4,1 l/100 km, wat neerkomt op 109 g/km. Daarmee komt de Zafira in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Opel zegt veel aandacht te hebben besteed op het gebied van geluidsisolatie. Dat is dan vermoedelijk vooral gericht op een dik isolatiepakket tegen het schutbord, want binnenin hoor je de motor keurig op de achtergrond. Buiten de auto daarentegen komt zijn ware (diesel)aard wel naar boven. Ook de 1.6 CDTI voldoet reeds aan de Euro VI emissienormen.

Power Launch voor transmissie
Parallel aan het vernieuwen van het motorenprogramma werkt Opel ook aan het verbeteren van een aantal transmissies. Hier valt volgens Opel ook nog een efficiencyslag te maken. Zo is de ‘next generation’ handgeschakelde vijfversnellingsbak, toegepast in onder meer de Adam, Corsa en Astra, inmiddels al in productie gegaan. De versnellingsbak heeft voortaan een gesynchroniseerde achteruitversnelling, dat het ‘kraken’ bij het inschakelen van de achteruitversnelling elimineert. Tevens heeft de nieuwe bak kortere schakelwegen.

In het kader van gunstigere verbruik- en uitstootcijfers debuteert volgend jaar in de Corsa en Adam een gerobotiseerde handbak met vijf verzetten. Niet echt onze favoriet, zo’n transmissie, maar ja, het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen. Vooral in de eerste en tweede versnelling wordt de acceleratie merkbaar ‘gehinderd’ door het automatisch ontkoppelen, in de hogere versnellingen lijkt de gangwissel soepeler en sneller te verlopen. Geloof het of niet, Opel rust deze transmissie ook uit met Power Launch. De ‘lanceerinstallatie’ hebben we helaas niet kunnen proberen.

Tot slot mag de Insignia zich binnen afzienbare tijd gaan opmaken voor de komst van een 8-traps automaat. Of de nieuwe bak de huidige 6-traps automaat vervangt of wellicht boven deze transmissie wordt gepositioneerd, is nog niet bekend. Feit is wel dat de transmissie compatibel is met AWD, minder gewicht op de schaal legt en 3,6 procent efficiënter functioneert dan de huidige 6-traps automaat. Schakelen gaat razendsnel, zo ondervonden we tijdens een korte rit in een Insignia 2.0 CDTI. Bij overschakelen is het toerenverval gering, dat samen met de rappe gangwissel bijdraagt aan een mooie lineaire versnelling.

Conclusie
Opel vernieuwt tot 2016 80 procent van zijn motorengamma. Eindelijk! Het huidige programma is namelijk sterk verouderd. Een eerste kennismaking met onder meer de 1.6 SIDI Performance Turbo in de Astra GTC (200 pk; 300 Nm) en de 1.6 CDTI in de Zafira Tourer (136 pk; 320 Nm) stemt ons in ieder geval tevreden. 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.