Volvo’s KERS bespaart tot 25 procent aan brandstof

Volvo heeft een uitgebreid testonderzoek afgerond naar kinetic vliegwieltechnologie (KERS). De -volgens de Zweden- goedkope en lichtgewicht oplossing maakt een brandstofbesparing mogelijk tot 25 procent.

Volvo is de eerste producent die vliegwieltechnologie toepast op de achteras in een auto met een motor die de voorwielen aandrijft. Uit de testresultaten blijkt dat dit systeem in combinatie met een viercilinder turbomotor de potentie heeft om tot 25 procent aan brandstof te besparen in vergelijking met een zescilinder turbomotor met een vergelijkbaar vermogen.

Carbon
Bij afremmen zorgt de remenergie ervoor dat het vliegwiel wordt aangedraaid met wel 60.000 toeren per minuut. Wanneer de auto weer verder rijdt, wordt de opgeslagen energie naar de achterwielen gestuurd via een speciaal ontwikkelde transmissie. Het vliegwiel bestaat uit carbon, weegt ongeveer zes kilogram, heeft een diameter van 20 centimeter en draait in een vacuümomgeving waar minder wrijvingsweerstand is.

80 pk extra
Als de energie van het vliegwiel wordt gecombineerd met de volledige capaciteit van de verbrandingsmotor, krijgt de auto 80 pk extra en een snelle opbouw van de trekkracht, waarmee de auto enkele seconden (!) sneller accelereert. De experimentele auto, een Volvo S60, sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 5,5 seconden.

Volvo gaat nu onderzoeken hoe de technologie kan worden toegepast op zijn toekomstige modellen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.