Stadsauto 3.0 – Renault Twin’Z Concept

Na enkele allesverhullende teasers heeft Renault nu de Twin’Z conceptcar uit de doeken gedaan. Het vijfde studiemodel uit de pen van Laurens van den Acker wordt in Milaan gepresenteerd en is een behoorlijk staaltje out-of-the-box denken.

De Twin’Z Concept is door Laurens van den Acker tot stand gekomen in samenwerking met meubelontwerper Ross Lovegrove. Het studiemodel is een speels compact autootje met de lengte van een stadsauto, geinspireerd op het ontwerp en gedachtengoed Renault 5 en de Twingo. De 18 inch wielen geven de Twin’Z tegelijkertijd iets stoers mee en zijn op de hoeken geplaatst om zoveel mogelijk interieurruimte te creeeren. Omdat de Twin’Z geen B-stijl heeft, is de toegang tot het interieur heel ruim. De portieren openen met niet meer dan een aanraking op de knop (elektrisch) en in tegengestelde richting. Het interieur biedt plaats aan vier minimalistisch uitgevoerde stoelen. Het traditionele dashboard moet de Twin’Z ontberen, in plaats daarvan zien we een tablet met aanraakscherm. Een smartphone – geplaatst voor de bestuurder – verschaft informatie over snelheid en eventuele (waarschuwings)meldingen.

Ook typisch iets voor een studiemodel is de compleet uitgevoerde LED-verlichting, die vanuit de koplampen en het glazen dak doorloopt naar de achterzijde, waarbij de achterlichten in het de ruit zijn verwerkt. De buitenspiegels zijn vervangen door camera’s. Geheel volgens de laatste mode van Renault is de Twin’Z elektrisch aangedreven, het motortje ligt achterin en levert 68 pk en een flinke 226 Nm. De accu’s zijn goed voor 160 km actieradius. Zien we hier een voorbode van de nieuwe Twingo? Die wordt immers in samenwerking met smart ontwikkeld - vandaar de motor achterin.

Renault heeft laten weten dat de Twin’Z concept niet hetzelfde is als de TwinFun, die eerder op de weg werd gesignaleerd. Die auto is ook klein van stuk en achterwielaangedreven, maar heeft in ieder geval een benzinemotor.