Slimme i-ART injectie en achttrapsautomaat voor toekomstige Volvo’s

Volvo zet nieuwe stappen om toekomstige modellen nog efficiënter te maken.

Volvo presenteert dit jaar de nieuwe VEA-architectuur voor toekomstige modellen. In de herfst zal blijken wat de Zweden er allemaal mee in hun mars hebben. Met de i-ART technologie voor dieselmotoren en een achttrapsautomaat weten we in ieder geval zeker dat Volvo veelbelovende stappen gaat zetten.

De i-ART technologie vertegenwoordigt een nieuwe soort inspuiting waarbij door middel van een kleine computer voor elke cilinder continue de benodigde brandstof in de individuele cilinders kan worden geregistreerd en aangepast. De techniek wordt gecombineerd met een nog hogere injectiedruk van 2.500 bar.

Naast de nieuwe injectie belooft Volvo in de VEA-architectuur - waar de volgende XC90 de eerste vruchten van plukt - van nieuwe modellen ook een achttrapsautomaat. Op die manier worden de aandrijflijnen niet alleen soepeler en sterker, maar ook zuiniger. Met de mededeling dat door de nieuwe efficiënte motoren de V8’s met dinosauriers zijn te vergelijken, kunnen we er van op aan dat Volvo de komende tijd vooral zal inzetten op krachtige viercilinder turbomotoren, in een aantal gevallen gecombineerd met elektro-kracht. De motoren worden gebouwd in Volvo Car Groups motorenfabriek Skövde in Zweden.