We zagen het al bij de Volkswagen Up en nieuwe Fiat Panda; een dieselmotor in een kleine auto is niet meer vanzelfsprekend. De benzinemotoren worden steeds zuiniger, daarnaast is een dieselmotor duurder om te produceren. Zeker omdat de veeleisende emissienorm EU6 van 2014 in het vizier komt, weegt de ontwikkeling niet op tegen de kosten en de relatief beperkte vraag in dit segment. Dus: het 799cc driecilinder turbodieseltje in de huidige fortwo gaat met pensioen.
De nieuwe fortwo gaat aan de bak met een 900cc (turbo)motor, goed voor 65 tot zo'n 100 pk. Bron Jesmb gaat er ook van uit dat Smart voortaan standaard handgeschakeld is, met een automaat voorzien van dubbele koppeling op de optielijst. Dat zou een opmerkelijke primeur zijn. Wij gokken daar nog niet op, gezien de kostprijs van zo'n snel schakelende automaat. Maar aangezien Smart altijd wel op verrasssingen weet te trakteren, wachten we rustig af.
Of Smart net als Volkswagen en Fiat er wel voor kiest een aardgasvariant aan te gaan bieden, lijkt onwaarschijnlijk. Alliantiepartner Renault deelt de motoren met de fortwo en doet niets met alternatieve brandstoffen. Overigens had Smart van de eerste generatie fortwo al wel een aardgasvariant gereed, de fortwo CNG. Smart zet in ieder geval weer in op een elektrische variant. Renault levert hierbij de techniek, waaronder de 88 pk sterke elektromotor uit de ZOE.
De nieuwe Smart Fortwo zelf groeit naar verluidt marginaal in lengte en wordt beduidend breder ten behoeve van meer ruimte en rijstabiliteit.
Bron: jesmb.de en carmagazine.co.uk
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review