Net als de Range Rover is ook de Range Rover Sport flink wat kilo’s kwijt geraakt. Land Rover heeft een gewichtsbesparing weten te realiseren oplopend tot 420 kilogram, afhankelijk van de uitvoering. De nieuwe Sport is 62 millimeter langer dan het huidige model, meet 4,85 meter in lengte en heeft een aanzienlijk langere wielbasis (+178 millimeter), dat zorgt voor meer interieurruimte en betere toegang voor de achterpassagiers.
Hoewel hij parallel aan de Range Rover werd ontwikkeld en ook enkele aspecten gemeen heeft met Land Rover’s vlaggenschip, bestaat de nieuwe Range Rover Sport voor 75 procent uit unieke onderdelen. Er is keuze uit een ruim aanbod van lichtmetalen wielen van 19- tot 22-inch formaat.
Volgens zijn makers biedt de nieuwe Range Rover Sport een ‘enorm’ verbeterde rijdynamiek op de weg, inclusief een meer betrokken en wendbare handling, aangevuld door verbeterde rijkwaliteiten. Niet in de laatste plaats te danken aan de lichtgewicht, volledig onafhankelijke aluminium wielophanging. Anderzijds staat de Sport ook zijn mannetje in het terrein. De maximum bodemvrijheid is verhoogd en de gemodificeerde luchtvering varieert bij offroad-rijden automatisch tussen twee rijhoogtes.
Dieselhybride op komst
Direct vanaf de introductie in het derde kwartaal van dit jaar is de Range Rover Sport te koop met keuze uit drie motoren: een supercharged benzinemotor (5,0-liter V8 met 510 pk) en twee turbodiesels (3,0-liter TDV6 met 258 pk en 3,0-liter SDV6 met 292 pk). Later wordt het motorenprogramma uitgebreid met een 4,4-liter SDV8 dieselmotor met 339 pk. De dieselhybride kan vanaf eind dit jaar worden besteld die een uitstoot van 169 gram heeft. Het brandstofverbruik is, afhankelijk van de uitvoering, met tot wel 24 procent gereduceerd. Alle benzine- en dieselmotoren worden gekoppeld aan een ZF 8-traps automatische transmissie met stop-/startsysteem. Tussen neus en lippen laten de Britten ook weten dat de lichtere bouw van de Range Rover Sport de weg naar een viercilinderturbomotor kan openen. Wie weet, ooit!
Eventueel zevenzits
Het interieur ademt een en al luxe met materialen van topkwaliteit en een extra vleugje sportiviteit dankzij een stuurwiel met kleinere diameter en dikkere rand, de verticaal geplaatste keuzehendel van de transmissie, de hogere middenconsole, de configureerbare ambianceverlichting en de grotere zijbolsters van de stoelen. De interieurindeling is geoptimaliseerd om meer ruimte achterin de cabine te creëren. Als optie kan een nieuwe geïntegreerde derde zitrij worden gespecificeerd voor een 5+2-zits interieur. Deze twee elektrisch gedeeld (50:50) op-/neerklapbare zitplaatsen vormen neergeklapt een vlakke vloer zonder verlies van bagageruimte.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review