Mercedes-Benz wil graag benadrukken dat de CLA het kleine broertje van de CLS is. Vanwege het feit dat we de CLA een compacte vierdeurscoupé mogen noemen is dat nog geen verkeerde gedachte. De nieuwe CLA heeft echter feitelijk de meeste overeenkomsten met de A-Klasse, het vijfdeurs 'instapmodel' dat sinds kort in de verkoop is gegaan – en waarvan meerdere derivaten op stapel staan, waaronder deze CLA. In eerste instantie waren we van mening dat de CLA meer lengte moet hebben om de elegantie van de CLS te hebben. Nu de CLA langer op ons is ingewerkt, zien we vooral een sportief jasje. Zeker als je de AMG Line hebt besteld.
Conform zijn aard als vierdeurscoupeetje – kritische monden zien er gewoon een A-Klasse sedan in maar dat is echt te weinig eer voor deze creatie – zit je in de CLA vrij geborgen door het setje sportstoelen, de hoge raamlijn en het aflopende dak. Op de achterbank komen lange passagiers wel met hun hoofd in de knel, dat is even afzien. De bagageruimte is voor dit segment riant te noemen, de laadopening is zelfs iets wijder dan bij de A-Klasse die beperkt wordt door zijn grote achterlichten. Op motorisch vlak zijn er ook verschillen; waar de A-Klasse de breedte in gaat met een reeks bescheiden en minder bescheiden motoren, heeft de CLA minimaal 122 pk onder de kap. Het gamma trapt af met de 180, 200, of 250 benzine (122/156/211 pk). We reden de meeste kilometers met de 200; die krachtig genoeg is om leuk leven in de brouwerij te brengen, maar wel een motor die in de standaard rijmodus 'Efficiency' van de automatische transmissie aangespoord moet worden met de gasvoet. Hij gaat van huis uit het liefste voor 'het zuinige', zullen we maar zeggen. Wanneer de sportmodus is geselecteerd komt de aandrijflijn nadrukkelijk levendiger uit de verf zonder nerveus te zijn; dat heeft wel onze voorkeur, zeker in de CLA.
Sturen doet het lage broertje van de A-Klasse verrassend fijn; de bekrachtiging blijft op de achtergrond en het rad laat zich goed doseren. Prima! De voorlopige topversie, de CLA 250 met 4Matic, doet er nog een schepje grip bovenop; in combinatie met 211 pk aan vermogen en vierwielaandrijving kleeft hij aan de weg en komt zijn sportieve inborst uitstekend naar boven. De 7G-DCT automaat weet precies onze intenties te vertalen naar het juiste schakelmoment, zodat we nauwelijks zelf hebben 'geflipperd' aan het stuur. Omdat het overgrote deel van de CLA-kopers waarschijnlijk niet zal opteren voor deze heel plezierige, maar kostbare uitvoering, kunnen we ook verklappen dat zijn minder potente, voorwielaangedreven broeders niet door de mand vallen.
Dieselen met de CLA hebben we nog niet gedaan. In tegenstelling tot de A-Klasse leveren de Duitsers alleen de 220 CDI met 170 pk. Deze 2.1 liter viercilinderdiesel kan er met 400 Nm stevig aan sleuren en komt met zijn zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (7G-DCT) net als de 'automatische' 200 en handgeschakelde 180 BlueEfficiency Edition in aanmerking voor 20% bijtelling. Morgen weten we of die dikke diesel het sparen waard is. Kilometervreters hebben weinig keuze; een 180 of 200 CDI komt er dus niet. Wat de CLA moet kosten? Dat hebben we hier op een rij gezet.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review