We gaan weer genieten van een prachtig seizoen A1 grand prix. Net als vorig seizoen zijn de Lola chassis uitgerust met de Zytek ZA 1348 3.4 liter V8 motoren met 520pk, die voor iedereen gelijk zijn. De 'power to pass'-button zorgt nog voor 30pk extra. In de aanloop van het seizoen zijn er ook redelijk wat rijderwisselingen maar daar komen we zeker dit seizoen nog op terug.
De kwalificatie is dit jaar iets anders. Vorig jaar was de kwalificatie bepalend voor de startopstelling van de sprintrace. De uitslag van de sprintrace bepaalde dan weer de startopstelling voor de feature race. Dit jaar bepalen de eerste twee kwalificatie sessies de startopstelling voor de sprintrace en de laatste twee sessies de startopstelling voor de feature race. Verder worden in beide races het vol aantal punten behaald. In de ochtend sessie was team Zwitserland met Neel Jani de snelste. Bleekemolen pakte de 6e stek. Opvallend is dat de Duitser Nico Hulkenberg, de absolute ster van vorig seizoen, er niet bij is. Hij rijdt dit jaar Formule 3.
In Q1 knallen Ian Dyk en Bud Rice voor Australië en Amerika op elkaar waardoor er een code rood ontstaat. Jeroen Bleekemolen pakt in de schitterend gekleurde Nederlandse bolide de 5e plaats. Loic Duval is de snelste maar Q2 moet bepalen of dit zo blijft. Q2 is voor Zuid Afrika die dus de pole pakt voor de sprint race voor Frankrijk en Mexico. Op een gladde baan kan team Nederland zich niet verbeteren en blijft 5e. Q3 en 4 bepalend voor de pole in de feature race werden ook weer in de regen gereden. Zuid Afrika was weer de snelste voor Duitsland en Engeland. Team Nederland kwam niet verder dan een 11e plek. Het wordt een zwaar jaar voor Bleekemolen en co. Het veld is dit jaar kwalitatief beter waardoor de verschillen nog kleiner zijn geworden. Dit staat garant voor een jaar vol spektakel.
De sprintrace over 12 ronden met een rollende start, begon gelukkig onder een droge hemel. Adrian Zaugg pakt de leiding voor Frankrijk en Mexico. De strijd zou groter moeten zijn omdat het prijzengeld en de punten dit jaar gelijk is aan de feature race. Bleekemolen pakt knap de 4e plek en hij kruipt al naar Salvador Duran toe. Opvallend is dat Duitsland en Nieuw Zeeland niet in het verhaal voorkomen. Bleekemolen pakt de derde plek maar heeft zijn 4 power to pass mogelijkheden gebruikt. Hij loopt direct naar Loic Duval toe maar die heeft nog wat power boost over. De race verloopt eigenlijk heel rustig en dat is best opvallend omdat de wagens allemaal dicht bij elkaar rijden. Alleen Zuid Afrika loopt verder weg van Frankrijk en neemt een voorsprong van 7 seconden. Adrian Zaugg wint voor Loic Duval en Jeroen Bleekemolen. Een mooi begin voor team Nederland.
Dit jaar is de hoofdrace wederom over 69 minuten en 1 ronde. Nieuw is dat er zeker twee pitsstops gemaakt moeten worden. De organisatie bepaald wanneer de stops plaats moeten vinden en dat weten de teams pas kort voor de race. Bleekemolen start vanaf de 11e stek maar de super sfeer op het circuit helpt hem waarschijnlijk wel vooruit. Arie Luyendijk sprak de legendarische woorden en de motoren werden gestart. Iedereen genoot van de prachtige sfeer, toch een kippenvel moment op het circuit tussen de duinen. De start was voor Zuid Afrika die voor Duitsland en Engeland de tarzanbocht in gaat. Bleekemolen verliest een paar plekken door een touche. Engeland pakt na twee ronden Dutsland de tweede stek af. Portugal schrijft een auto af bij het uitkomen van de Luyendijk bocht. Joao Urbano lijkt de power van de bolide nog niet aan te kunnen. Oliver Jarvis kruipt in de versnellingsbak van Zuid Afrika en lijkt heel snel te zijn. Close racing na 7 ronden en veel rijders die een gaatje zoeken, schitterend om te zien. Bleekemolen zit weer op de 11e stek.
De stops tussen ronde 8 en 16. Gelukkig sta ik eerste rang voor de pitsstops en het ziet er schitterend uit. Waar je Bleekemolen snel binnen verwacht blijft hij lang door rijden. Alle wagens komen binnen en Zuid Afrika behoudt de leiding. Veel gevechten op de baan en de voorvleugels vliegen in het rond. Oliver Jarvis pakt de leiding terwijl Frankrijk veel plaatsen heeft verloren. Bleekemolen is goed bezig en hij pakt Ralph Firman voor de 8e stek. Frankrijk, Duitsland en Nieuw Zeeland zijn volop met elkaar in gevecht. Bleekemolen rijdt langzaam naar dit groepje toe en pakt in de tarzanbocht Vietoris. Een prachtig moment, hij kan nu door naar Frankrijk en Nieuw Zeeland. De spanning in dit groepje is groot en we zien Nieuw Zeeland ingehaald worden door Frankrijk. Engeland blijft aan kop en Zuid Afrika is tweede. Firman voert de druk op bij Bleekemolen en ze zijn zwaar in gevecht.
Leider Engeland komt als eerste binnen voor de tweede stop. Het groepje Bleekemolen komt gelijk binnen en in ongewijzigde volorde weer buiten. Firman blijft lastig voor Bleekemolen en pakt hem uiteindelijk ook. Team Nederland lijkt minder snel na de tweede stop. Bleekemolen kan niet echt een vuist meer maken. Canada en Libanon vallen uit. Engeland pakt de winst van de eerste van 11 races in dit A1 seizoen. Zuid Afrika wordt tweede voor Zwitserland. Nederland wordt toch nog 8e terwijl hij van de 16 plek komt. Over twee weken iets slimmer omgaan met de kwalificatie en we draaien mee in de top drie. Een prachtig weekend voor de Nederlandse autosport. De stand voor de race in Brno; Zuid Afrika met 28 punten, Engeland heeft 19 punten en Frankrijk 18. Nederland staat 6e.
Voldaan na een mooi wekend reden we, natuurlijk in de file, voldaan naar huis.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review