De McLaren P1 is de spectaculaire opvolger van de legendarische McLaren F1. Het productiemodel is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van het studiemodel. Nadat vorige week al bekend werd dat de nieuwe snelheidsduivel met 3.8 liter V8 aan de start zou gaan staan, weten we nu wat dat oplevert: 916 pk en 900 Newtonmeter. Om dit te kunnen bereiken maakt McLaren gebruik van twee turbo's en een elektromotor. Dankzij hulp van die laatste blijft het (theoretische) verbruik ook nog een beetje in de hand en komt de CO2-uitstoot niet boven 200 g/km uit. Als je dat wil rijdt de P1 ook volledig elektrisch. Bij een gemiddelde snelheid van 50 km/u houdt hij dat zo'n 20 kilometer vol.
Veel belangrijker is waartoe al die gecombineerde kracht echt in staat is. McLaren claimt een 0-100 tijd van minder dan drie seconden, maar omdat we natuurlijk stiekem ook de gelimiteerde topsnelheid van 350 km/u zouden willen proberen heeft het merk ook de 0-200 tijd (7 seconden) en 0-300 tijd (17 seconden) alvast gemeten. Die supersnelle sprinttijd naar 300 km/u is vijf tellen sneller dan voorganger F1. Om de P1 weer tot stoppen te dwingen bestaat de reminstallatie uit speciale koolstof keramische remschijven van een type dat nog niet eerder is toegepast op een straatauto.
Net als de F1 wordt ook de McLaren P1 zeer exclusief; de productie is beperkt tot 375 exemplaren. Kosten? 866.000 pond. De optielijst is beperkt tot de mogelijkheid van maatwerk voor het interieur en een passende bagageset.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review