Als we eens een rondje lopen om de X5 dan zien we eigenlijk niet veel nieuws, positief bedoeld. Never change a winning team moeten ze gedacht hebben, en dat is helemaal niet erg. Een stoer, dreigend front met grote ‘nieren’ en angel eyes, een flink gewelfde motorkap, hooggeplaatste mistlampen is onmiskenbaar een X5-look. En anders zorgen de flinke uitlaten en het veelal grote lichtmetaal er wel voor. Z’n lengte nam wel bijna 20 centimeter toe, dus dat is voor huidige X5 bezitters misschien even wennen.
Binnenin is de vooruitgang eigenlijk het meest zichtbaar, ook in de details. Het dashboard is breed opgezet en biedt nu prominent bovenin een LCD-scherm voor het veelbesproken i-drive bedieningsysteem. Het instrumentarium is nu weer in lijn met de huidige modellen en de schakelpook is zelfs nieuwer dan nieuw. Geen klassieke keuzehendel, maar een tiptronic-joystick. Smaak is persoonlijk, maar de aankleding van he interieur kan ons ook wel bekoren. Het is fraai aangekleed met bruin-beige lederen bekleding. Gecombineerd met aluminium afwerking en antraciete getinte kunstof delen levert dat een mooi geheel op. Het bagageruim is best fors bemeten. Het is mogelijk om een nog twee extra zitplaatsen daarin te plaatsen, maar wij gaven de hond een plekje. Hij had het daar achterin in ieder geval prima naar zijn zin.
Helemaal vóórin snort een 3-liter zescilinder diesel tevreden zijn rondjes. Deze 2 ton wegende mastodont komt er –zoals het een BMW betaamt- prima mee vooruit. Wat wil je; 235 pk en 520 Nm zijn geen waarden waar je je voor moet schamen. Met de zestrapsautomaat snelt ie in minimaal 8 seconden naar 100. Hij topt op een nette 216 km/u. En het kan nog sneller; wie een 3.0sd rijdt heeft 286 pk onder de motorkap, een waarde waar de concurrentie niet altijd antwoord op heeft...(Volvo!)
Het zal bijna niemand ontgaan zijn dat de X5 voor wat betreft rij-eigenschappen en besturing tot de maatstaf behoort. Zompig, deinen en overhellen zijn onbekende woorden in BMW’s vocabulaire. De concurrentie -Audi en Porsche bijvoorbeeld- zit natuurlijk niet stil op dit gebied, dus ook hier is er wat fijnslijperij toegepast. Ondanks z’n hogere gewicht blijft de X5 niet als een log en zwaar apparaat aanvoelen. Hij stuurt direct en weet de woorden uit de brochure om te zetten in daden. Optioneel levert BMW Adaptive Drive, een systeem dat de dempers continue aanpast en zo overhellen de kop indrukt en het comfort nog meer doet toenemen. Snufjes als adaptieve bochtenverlichting, een achteruitrijcamera en een head-up display zijn moderne accesoires die je als bestuurder graag ziet in dit segment.
Dat heeft natuurlijk wel zijn prijs. Met 70 euromille op zak kun je bij de BMW dealer binnenwandelen voor een nieuwe X5. Natuurlijk zijn lang niet alle genoemde snufjes standaard, dus de knip gaat vaak nog veel verder open. Maar hoe je het wendt of keert, de X5 kan ons écht bekoren. Met de modernste technologie, zeer goede rijeigenschappen en een krachtig uiterlijk heeft de BMW X5 een plek op het erepodium.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review