Golf van nieuwe Golfjes op komst

Volkswagen breidt het gamma van de Golf de komende tijd. Zo staat er - naast de voor Nederland belangrijke BlueMotion - onder meer de Golf GTD op de rol en zoemt later de elektrisch aangedreven Golf de weg op. Wat hebben ze in hun mars? Een voorproefje op Geneve.

De Golf GTD is het potige dieselbroertje van de Golf GTI, die een sportief uiterlijk - net onder het niveau van de GTI - combineert met de meest krachtige dieseloptie; de 2.0 TDI 184 pk. Met deze brok vermogen en 380 Nm trekkracht sleurt de GTD er lekker aan, desnoods tot 230 km/u. Omdat Volkswagen de CO2-uitstoot van deze motor beperkt heeft tot 109 gram komt de Golf GTD in aanmerking voor 20% bijtelling. Dat is nou nog eens leuk dieselen.  De standaarduitrusting omvat onder meer progressive steering, volautomatische airco, ‘Licht en Zicht’-pakket, Pre-Crash vermoeidheidsherkenning en het radiosysteem Composition Color. De standaardkleuren zijn uiteraard Tornado Rood, Zwart en Wit. De Golf GTD debuteert begin maart op de autotentoonstelling van Genève. Prijzen worden medio maart bekend gemaakt. Vanaf dat moment is het nieuwe model ook bestelbaar.

Elektrische Golf
Voor het eerst wordt de Golf ook in een elektrische uitvoering leverbaar. Na geëxperimenteerd te hebben met studiemodellen van de Golf VI in elektrisch vorm en zelfs een plug-in variant met TSI-motor(!) komt de Golf-e gewoon bij de dealer te staan. Goed te zien valt hoe de elektrische Golf een iets gladder neusje heeft gekregen met boemerangvormige luchtinlaten en iets anders afgewerkte koplampen. Dat maakt hem niet alleen direct herkenbaar maar heeft ook een lager energieverbruik in de hand.

De elektrische Golf wordt aangedreven door een 115 pk sterke elektromotor met 270 Nm, waarbij een topsnelheid van 135 km/u mogelijk is en de Golf in 11.8 seconden naar 100 kan zoemen. Een lithium-ion accupakket is onderin de auto geplaatst en voorziet in maximaal 175 kilometer actieradius. Naar verwachting is de elektrische versie 250 kilo zwaarder dan een conventionele Golf. De marktintroductie vindt plaats in 2014.

Nahst de elektrische Golf en de Golf GTD maakt Volkswagen natuurlijk ook ruimte voor de Golf BlueMotion 1.6 TDI 110 pk met 85 gram CO2 (en dus 14% bijtelling). Daarnaast ziet de Golf Variant nog het licht en kunnen we weer vol verwachting uit kijken naar de nieuwe Golf GTI, die meer dan ooit een stuurmansauto zal worden.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.