De Volvo S80 met D2 diesel is nu nog zuiniger. De 115 pk diesel verbruikt 4.1 l/100km en stoot dan 108 gram CO2 uit. Goed voor 20% bijtelling dus. In combinatie met de Powershift automaat komt er slechts een grammetje CO2 bij en dus komt ook de automaatversie in aanmerking voor onmisbaar bijtellingsvoordeel. De vijfcilinder 163 pk diesel D4 mag met 129 gram/km CO2 de weg op. Weer bescheiden aan de benzinekant is de S80 T4 met 180 pk sterke turbomotor die in combinatie met Powershift op 7.1 l/100 km en 165 gram CO2 kan rekenen. Voor het eerst kunnen de automaatversies ook met schakelpaddles aan het stuur uitgerust worden. Waar kun je de vernieuwde S80 nog meer aan herkennen? Nieuwe chromen details, een bredere grille, 19 inch lichtmetaal (optie), een nieuwe voor- en achterbumper en gewijzigde dagrijverlichting.
V70 en XC70
Met de vernieuwde V70 maakt Volvo helemaal vrienden. De populaire Estate komt als D2 nu in aanmerking voor 20% bijtelling omdat de handgeschakelde en automaatversie net onder de begeerlijke grens van 112 gram CO2 blijven. De D4 scoort 130 gram (en 25% bijtelling), de T4 benzine haalt 168 gram. Ook hier zorgen nieuwe bumpers, een verse grille, gewijzigde achterlichten en dito uitlaat voor de vernieuwing. Stoere broer XC70 mag naar Geneve met nieuwe achterlichten, extra zwarte afwerking onderaan de carrosserie, nieuwe zilverkleurige accenten en een bredere grille naar Zwitserland. Zijn D5 AWD dieselmotor met 215 pk en vierwielaandrijving toont zich met 5.3 l/100km lekker bescheiden. De D4 Geartronic met 163 pk en voorwielaandrijving lust iets meer (vanwege de automaat); 5.9 l/100km.
S60 en V60
Ook de D2 diesel in de S60 en V60 komen in aanmerking voor 20% bijtelling. De sedan laat slechts 4.0 l/100km en 106 gram CO2 voor zich noteren, de Estate komt tot 109. De automaatversies zijn nauwelijks onzuiniger en profiteren dus lekker meer van bijtellingsvoordeel. De D4 vijfcilinder doet dat niet maar is met 4.9l/100km nog steeds behoorlijk zuinig, gezien het vermogen van 163 pk. Ondanks dat de S/V60 nog vrij nieuw zijn in de Volvo-familie zijn ze ontdaan van hun separate dagrij-LED’s en hebben ze beiden nu een bredere grille. Voor het interieur zijn nieuwe sportstoelen beschikbaar.
XC60
Zoals we al eerder zagen op beelden van de XC60 heeft ook deze SUV geen LED’s meer naast de koplampen, maar zijn deze verwerkt in de bumper. De motorkap en grille zijn nieuw ontworpen en de gehele carrosserie is nu standaard in dezelfde kleur uitgevoerd. Ook hier is de D5 diesel weer iets zuiniger en kan 5.3 l/100 km in combinatie met de handbak worden genoteerd. Net als bij de andere vernieuwde Volvo’s staan schakelpaddles voor de automaat op de optielijst.
TFT-instrumentarium en Sensu Connect Touch
Voor alle modellen geldt de intrede van Volvo Sensus Connect Touch (optie) waarbij het Sensus infotainmentsysteem wordt uitgebreid met een aanraakscherm en veel extra functies zoals het surfen op internet, zoeken met Google Maps, reisinformatie van Wikipedia en internetradio. In navolging van de V40 hebben de vernieuwde modellen ook het adaptieve TFT-scherm als instrumentarium op het menu staan, in plaats van de vertrouwde tellers. Ambient Light verhoogt de sfeer aan boord en Adaptive High Beam schakelt automatisch het grootlicht in en uit. Tot slot introduceert Volvo de verwarmbare voorruit en een verwarmbaar stuur.
Prijzen van de vernieuwde Volvo-familie laten nog even op zich wachten.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review