Luchtige hybrideconcepts van Peugeot naar Geneve

Naast een groot podium voor de 2008 presenteert Peugeot in Geneve ook een 2008 studiemodel met innovatieve en heel efficiënte HYbrid Air techniek waarbij rijden op lucht(!) mogelijk is. Dit zuinigheidswonder met 69 gram CO2 wordt bijgestaan door de lichtgewicht hybride 208 Hybrid FE.

De 2008 HYbrid Air heeft een revolutionaire aandrijflijn waarbij benzine en perslucht met elkaar worden gekoppeld. De auto combineert twee vormen van energie voor een optimaal rendement onder verschillende omstandigheden. De perslucht die vooral bij het terugwinnen van energie tijdens het afremmen wordt gecomprimeerd, helpt/vervangt de 1.2 VTi driecilinder benzinemotor op momenten dat het verbruik het grootst is: bij het wegrijden en het accelereren. Het systeem bestaat uit een luchttank en een lagedruktank, die geen interieurruimte innemen. Als bestuurder heb je de keuze  om in Air-modus (lucht, geen uitstoot!), benzine, of gecombineerd te rijden. Bij afremmen of starten van de motor is de luchttank in 10 seconden weer gevuld. Omdat de techniek een lage kostprijs heeft en toch resulteert in een aanzienlijke verbruikswinst, verwacht Peugeot over drie jaar haar kleine en middelgrote modellen (ook: bedrijfswagens) met deze techniek uit te rusten.

208 HYbrid FE
Ook heel zuinig is de 208 HYbrid FE; hij stoot niet meer dan 49 gram CO2 uit maar sprint toch in 8 seconden naar 100. Rara hoe kan dat? Dit werd bereikt door een aantal maatregelen tegelijk: een lagere luchtweerstand, 200 kg minder gewicht dankzij het gebruik van composietmaterialen en polycarbonaten en hybride-aandrijving met een 1.0 liter driecilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor en een semi-automaat. De 208 HYbrid FE heeft bij de voorpremière in Zwitserland een onderstel van composietmateriaal en speciale velgen en banden met een lage rolweerstand. 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.