Het kleine broertje van de 3008 is met 4.16 meterlengte niet zo gek veel langer dan een 208. De crossover legt de nadruk niet op zijn formaat en gewicht (slechts 1045 kg), maar op een stoer voorkomen met uitgeklopte wielkasten, zwarte delen in de bumpers en stootstrips. Door de Fransoos iets hoger op poten te zetten, de grille van chroom te voorzien en 17 inch matglanzend lichtmetaal te monteren staat de 2008 er ook voornaam bij. Peugeot ziet de nieuwe crossover ook als uitstekend doelwit voor individualiseringsmogelijkheden, dus reken op veel accessoires, kleurtjes en randjes in de prijslijst.
Net als de 208 heeft de 2008 een hooggeplaatst (maar eigen) dashboard. Vanaf het 2e afwerkingniveau is de auto standaard uitgerust met een 7 inch touchscreen dat vele connectieve functies biedt, inclusief Peugeot Connect Apps. De handrem wordt bediend door een uit de luchtvaart geïnspireerd exemplaar en voor de bediening van het zonnescherm van het panoramische kun je ook gewoon naar de middenconsole grijpen. Naast die knop bevindt zich Grip Control, een uitgebreide tractieregeling die de 2008 aan meer grip kan helpen als het asfalt wordt verlaten door middel van de Sneeuw, All-road, Zand en ESP Off modus. Vierwielaandrijving behoort echter niet tot de mogelijkheden.
Heeft de 2008 verder nog praktische zaken? Ja, een hoedenplank die voor achterpassagiers onderweg is om te klappen om iets uit de 360-1200 litergrote bagageruimte te pakken, bijvoorbeeld. Wanneer de achterbank geen bezetting heeft kan deze in twee delen worden neergeklapt. Onder de bagageruimte bevindt zich nog een klein opbergvak van 22 liter.
Vanwege het lage gewicht en de lage luchtweerstand van de 2008 komen de motoren zuinig voor de dag. De 1.6 e-HDi 92 pk met 2Tronic-transmissie is de zuinigste van allemaal en noteert 99 gram CO2. De handgeschakelde of 115 pk versie zit er net iets boven. Aan de benzinekant vinden we de 1.2 VTi 82 pk driecilinder (114 gram) en de 1.6 VTi 120 pk. Later komt Peugeot nog met 1.2 e-THP driecilinderturbomotoren die 110 of 130 pk leveren en daar ook veel koppel tegenover zetten: 205 of 230 Nm. Een van die versies duikt ook onder de 100 gram CO2-uitstoot.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review