Met de A 45 AMG staat Mercedes-AMG aan het begin van een nieuw tijdperk. Voor het eerst in de historie van het merk introduceert AMG een high-performance auto in de compacte klasse, voorzien van ’s werelds krachtigste serieproductie viercilinder turbomotor. Uit de tweeliter turbomotor peuteren de Duitsers 360 pk en 450 Nm en dat is ongekend. Om deze krachten alleen op de voorwielen los te laten zou onverstandig zijn, daarom voorziet Das Haus in 4Matic vierwielaandrijving. Het ESP trakteert op drie standen, afhankelijk van je humeur en de rijomstandigheden.
Deze ‘hardware’ stelt de A 45 AMG in staat in 4.6 seconden naar 100 te accelereren, met als toetje een topsnelheid die (voorlopig) begrensd is op 250 km/u. Het verbruik van 6.9-7.1 liter is voor een raspaardje als deze helemaal niet iets om voor te schamen. Of je het in de praktijk haalt is natuurlijk een ander verhaal.
Zo’n A45 AMG is niet compleet zonder bakken paardenkracht en grip. Het AMG sportuitlaatsysteem met twee uitlaatpijpen en een automatisch gestuurde klep in het systeem zorgt voor een vol uitlaatgeluid tijdens de leuke ritten en houdt zich op de vlakte op de langere afstanden. Wie alles eruit wilt halen wat er in zit kan kiezen voor het optionele AMG Performance uitlaatsysteem. De ophanging van de A 45 AMG is standaard op scherp gezet en dat geldt ook voor het remsysteem met geperforeerde en geventileerde schijven.
Hoewel de AMG Speedshift DCT 7-traps automaat graag het schakelwerk uit handen neemt, kun je als bestuurder kiezen uit drie rijprogramma’s. Daarnaast werkt de dubbelekoppelingsautomaat met een tussengasfunctie en is er launchcontrol beschikbaar om een ultiem snel stoplichtsprintje te trekken. Aanvullend biedt de versnellingsbak het zogenaamde "korte M-programma. In de C- en S-stand heeft de bestuurder daarmee de mogelijkheid om de Manual modus in te schakelen via de schakelpaddle, zonder zijn hand van het stuurwiel te halen.
Als trotse bestuurder zit je uiteraard in een interieur dat is overgoten met sportiviteit; reken op sportstoelen in leder/microvezel met rode stiksels, de AMG Drive Unit en sierelementen in carbonoptiek, rood/zwarte ventilatieroosters, rode gordels, AMG instaplijsen en een AMG-instrumentarium met racetimer.
De wereldprimeur van de A 45 AMG is weggelegd voor de Autosalon van Genève, die op 5 maart zijn deuren opent. De prijzen zullen in april bekendgemaakt worden, terwijl de marktlancering voor juni is voorzien.