Daimler, Ford en Nissan gaan samen techniek voor brandstofcelauto's ontwikkelen

Daimler, Ford en Nissan gaan samenwerken om de brandstofcel auto een toekomst te geven. De drie concerns gaan collectief aan de slag om in 2017 brandstofcelauto's groots op de markt te brengen.

Deze wereldovereenkomst tussen het Amerikaanse, Europese en Japanse concern moet er toe leiden dat brandstofceltechniek, waar al jaren mee wordt geëxperimenteerd, nu eens echt voor het grote publiek in de praktijk kan worden gebracht. Daartoe gaan de drie bedrijven gezamenlijk de techniek ontwikkelen, om die vervolgens in eigen, totaal verschillende modellen op de markt te kunnen brengen. Het eindresultaat laat nog wel vier jaar op zich wachten.

Waarom de brandstofcelauto (ook) toekomst heeft? Bij deze aandrijftechniek rijdt de auto elektrisch en wordt de energie opgewekt uit waterstof en zuurstof. De emissie uit de uitlaat bestaat alleen uit waterdamp. Rijden op waterstof is overigens niet nieuw, de meeste automerken hebben wel een prototype of testvloot zoals BMW, Opel, Mercedes en Toyota. Honda heeft zelfs in Amerika al de FCX Clarity aan de man gebracht. De meeste van deze auto's hebben echter geen brandstofcel om elektriciteit op te wekken maar tanken pure waterstof. Helaas is waterstof tanken in Nederland (en vele andere landen) nog zeer schaars.