Peugeot en Citroen presenteren de techniek van morgen en overmorgen

De auto en techniek van morgen en overmorgen ziet er volgens Peugeot en Citroën zo uit.

De PSA Groep van Peugeot en Citroen is klaar voor de toekomst. Het Franse concern presenteert belangrijke innovaties die nieuwe modellen efficient en zuinig maken. Te denken valt aan hybridetechniek met benzine en perslucht evenals een nieuw modulair platform.

Onder de noemer Hybrid Air heeft PSA een nieuw type full hybrid aandrijflijn onthuld, waarbij benzine en perslucht worden gecombineerd. Naar eigen zeggen komt met deze innovatie de ‘twee-liter-auto’ zo dichterbij. Een tijdstip geven de Fransen nog niet. Wel kunnen we vanaf dit jaar een nieuw modulair EMP2-platform verwachten, waar een aantal nieuwe modellen op gebaseerd zullen zijn.

NOx-filter
Om diesels schoner te maken door de NOx-uitstoot te drukken presenteert PSA Peugeot Citroen nog dit jaar de Selective Catalytic Reduction katalysator. Doordat het boven het roetfilter met additief is geplaatst wordt niet alleen de NOx-uitstoot beperkt, maar ook het brandstofverbruik. Normaliter brengt zo’n NOx-filter altijd een klein meerverbruik met zich mee.

Eco Hybrid
Een andere verbruiksreducerende maatregel betreft de Eco Hybrid-innovatie, bedoeld voor autos in de klasse van de Peugeot 208 en Citroen C3 (en groter). De Fransen claimen met deze oplossing – die ze nog niet willen toelichten – een besparing van 15 gram CO2 en 15% brandstofverbruik. Voor benzine-auto’s wordt ook een nieuw EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie) ontwikkeld.

Naast technische oplossingen heeft PSA ook twee rijdende modellen; de HYdole als elektrisch, hybride demonstratiemodel en de vernieuwde VéLV, een licht elektrische stadsauto