Nieuwe Nederlands sportwagen - Hansen GT

In Nederland zijn we twee bekende Nederlandse sportautomerken rijk, namelijk Spyker en Donkervoort. Daar kunnen we nu

In Nederland zijn we twee bekende Nederlandse sportautomerken rijk, namelijk Spyker en Donkervoort. Daar kunnen we nu ook Hansen aan toevoegen. Met de bouw van twee types en een bewuste kleinschalige productie hebben ze heel wat in hun mars.

In Nederland zijn we twee bekende Nederlandse sportautomerken rijk, namelijk Spyker en Donkervoort. Daar kunnen we nu ook Hansen aan toevoegen. Met de bouw van twee types en een bewuste kleinschalige
Hansen GT

Het brein achter dit merk is Giel Hansen. De naamkeuze voor het merk lag puur voor de hand omdat het naar eigen zeggen internationaal goed in de mond ligt. In de schijnwerpers staan is niet zijn ambitie.

Het merk is bezig met de ontwikkeling van twee types, ontworpen door Portugees Ernesto Freitas; de GT en GT-R. Dat is een straatversie en een pure raceversie. Toch zullen ze naar verwachting niet veel afwijken van elkaar. Met een racekoppeling, racerolkooi, andere vering en lagere rijhoogte heb je het weer gehad. Dat is eigenlijk ook goed nieuws voor de straatversies... Net als Spyker aast Hansen ook op de racerij.

De met carbon versterkte kunststof koets wordt 4,2 meter lang, 1,98 breed en 1,17 hoog en is voorzien van vleugeldeuren. Met een maximaal gewicht van 1200 kg en een een dikke Duitse V10 met minimaal 500 pk onder de kap, gaat de GT en GT-R zeker over de 300 km/u en is de 0-100 sprint in 5 seconden een koud kunstje. Verder wilt het merk de auto spartaans houden, dus beschermengelen als ABS en ESP blijven afwezig.

De verkoopprijs van de Hansen GT komt te liggen op zo’n 380.000 euro, Het merk streeft naar een verkoop van 20-25 auto’s per jaar.