Volgens de Duitse autobouwer wordt (deels) autonoom rijden nog dit decennium de waarheid. Piloted driving helpt bij snelheden tot 60 km/u het deels autonoom rijden van de bestuurder om de auto binnen bepaalde grenzen te besturen. Ook het optrekken en afremmen verloopt automatisch. Het systeem is gebaseerd op de adaptive cruise control met Stop & Go van Audi, aangevuld met zijwaartse geleiding. Twee radarsensoren houden alles tot 250 meter voor de auto in de gaten, waarbij een groothoekcamera de rijbaanmarkering registreert.
Inparkeren met smartphone
Volledig automatisch parkeren kan in de toekomst gewoon met een afstandsbediening of smartphone. Met behulp van sensoren rijdt de auto automatisch in de parkeerplek, waarbij hij direct stopt wanneer er een obstakel wordt waargenomen. Zodra de auto op de parkeerplek staat, worden de motor en de ontsteking uitgeschakeld en de portieren gesloten. En vice versa.
Virtual cockpit
De virtual cockpit is het dashboard van de toekomst. Het betreft een vrij te programmeren dashboard met TFT-technologie, waarop de bestuurder de virtuele displays naar eigen voorkeur kan rangschikken. Optisch zijn deze nauwelijks van de huidige fysieke instrumenten te onderscheiden, maar ze bieden veel meer flexibiliteit.
Audi gaat nog een stap verder voor het display in de middenconsole. Door kleine optische lenzen op het beeldscherm wordt het beeld opgedeeld in verschillende richtingen voor het linker en het rechter oog. Dit zorgt voor een waarneming in drie dimensies, zonder dat daarvoor een 3D-bril gedragen hoeft te worden. Over 3D gesproken, volgend jaar debuteert een audiosysteem met 3D-geluidstechnolgie in een nieuw productiemodel van Audi voor een volgens de fabrikant ultieme, ruimtelijke weergave van muziek.
Internet en meer
Verder presenteert Audi in Las Vegas Audi connect: Long Term Evolution (LTE) voor sneller mobiel dataverkeer. Onder de noemer ‘Audi connect’ vallen alle toepassingen en ontwikkelingen die Audi’s verbinden met de eigenaar, het internet, de infrastructuur en andere voertuigen. Audi connect levert op maat gemaakte diensten, van navigatie via Google Earth-beelden en Google Maps Street View, via Audi online-verkeersinformatie tot sociale netwerken als Facebook en Twitter.
Laserlicht
Ook wordt er hard gewerkt aan nieuwe (LED-)verlichtingstechnologieën, vooral gebaseerd op intelligente toepassingen en volledig elektronische regeling. Achterlichten met lasertechnologie. Klinkt hightech. Is het ook. Het laserlicht aan de achterkant komt vanuit een laserdiode en toont achteropkomende bestuurders een helder signaal. Bij goed zicht wordt het laserlicht vanuit de achterlichten, dat enigszins omlaag schijnt, waargenomen als een rode lijn op het wegdek, wat de achteropkomende bestuurder aanspoort om voldoende afstand te houden. Bij mist of opspattend water raakt de laserstraal de waterdruppels in de lucht en maakt deze zichtbaar. Dan wordt de lijn waargenomen als een driehoek, zodat de achterlichten eruit zien als een grote gevarendriehoek.
OLED
Nieuw is verder OLED-technologie, waarbij de afkorting staat voor ‘organic light emitting diodes’. Anders dan de nu gebruikte LED’s met halfgeleidende kristallen worden OLED’s van een organisch materiaal gemaakt. Het materiaal wordt in een extreem dunne laag van slechts enkele duizendsten van een millimeter aangebracht op een glad oppervlak. Wanneer er een elektrische spanning op komt, licht het oppervlak op. Dit zorgt voor een zeer gelijkmatig licht, waarvoor slechts weinig energie nodig is. OLED-technologie kan voor verlichting in de auto of in achterlichten worden toegepast.
Swarm
Een andere variant van OLED-techologie wordt aangeduid als ‘the swarm’. Hierbij hebben Audi-technici de achterkant van een auto omgevormd tot een groot constant lichtoppervlak, met talloze flikkerende kleine lichtpuntjes. De bewegingen van de rode puntjes volgen de bewegingen van de auto: wanneer de auto naar rechts afbuigt, stromen ze naar rechts, wanneer de auto afremt, stromen ze snel naar voren, hoe sneller de auto rijdt, hoe sneller ze bewegen.