Vooruitblik 2013 - van Alfa tot en met Lexus

Terugblikken? Wij kijken liever vooruit! Wat hebben de automerken in 2013 op de rol staan? Een overzicht van A tot L.

Terugblikken? Wij kijken liever vooruit! Wat hebben de automerken in 2013 op de rol staan? Een overzicht van Alfa Romeo tot en met Lexus.

Alfa Romeo sluit het jaar niet al te denderend af. Het afgelopen jaar heeft de fabrikant ons nauwelijks weten te verrassen. Wel zitten er de nodige spectaculaire modellen in de pijplijn. Laten we hopen dat de Italianen in 2013 eindelijk de 4C productieklaar weten te krijgen. De auto stond weliswaar in conceptversie al op de Autosalon van Geneve in 2011. Verder staat er ook nog een nieuwe Spider op de rol, die in samenwerking met Mazda tot stand komt. Deze modellen laten nog tot minstens 2015 op zich wachten. Op de valreep heeft Alfa Romeo de Mito 1.3 JTDm bijgeschaafd zodat deze versie met een CO2-uitstoot van 88 g/km in 2013 gewoon weer in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling.

Bij Aston Martin kunnen ze weer opgelucht ademhalen. Het merk stond immers voor (een deel) korte tijd in de etalage. Het Italiaanse Investindustrial heeft voor een bedrag van 186 miljoen euro 37,5 procent van de aandelen gekocht. De investeringsmaatschappij had dit jaar al een klapper gemaakt door Ducati aan Audi te verkopen voor 850 miljoen euro. Dankzij de deal is het ontwikkelingsprogramma van Aston Martin voor de komende vijf jaar veilig gesteld. Rond deze tijd ontvangen de eerste gelukkigen de sleutels van de nieuwe Vanquish, die volgend jaar vermoedelijk ook als Roadster zal debuteren. Tevens zal de Rapide een facelift ondergaan en verwachten we een snellere S-versie van de vierdeurs sportcoupé.

Audi heeft in 2012 wereldwijd goed geboerd en ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. De nieuwe A3 Sportback, als vanouds dé leasetopper, verschijnt over enkele maanden bij de dealer. Verder is 2013 het jaar van de Quattro afdeling. Vier nieuwe modellen mogen we verwachten, waaronder de onlangs gereden RS5 Cabriolet en de RS6 Avant. De geruchtenmachine draait inmiddels op volle toeren. We verwachten verder nog een RS7 in Detroit te mogen verwelkomen en de productieversie van de in april in Peking getoonde Q3 RS. Ondertussen werkt Audi verder aan de Audi A1 e-tron met elektromotor en driecilinder benzine. De vernieuwde R8 zal begin 2013 worden uitgeleverd.

In het voorjaar zaagt Bentley het dak van de Continental GT Speed. Van de aandrijflijn zal menig liefhebber watertanden, de bijrijd(st)er zal zich echter zorgen maken over de haardos. Die zal voorgoed verruïneerd worden als de 625 paarden worden losgelaten. De koppelkrachtige 6.0 W12 (800 Nm) kan zijn aandrijfkrachten over alle vier de wielen kwijt. De vierpersoons cabriolet beschikt als vanouds over een stoffen kap. Of de ‘bijzonder’ gestileerde EXP 9 F SUV ooit het productiestadium haalt, is maar de vraag. In ieder geval niet het komend jaar en zeker niet in de vorm zoals op Geneve geïntroduceerd. Omdat Bentley dus nog studeert op de SUV loopt de Mulsanne Cabriolet vertraing op.

Net als Audi heeft ook BMW een goed jaar gedraaid. Niet eerder wist de fabrikant in ons land zoveel auto’s te verkopen. Met als verkooptopper de 3 Serie, die alle verwachtingen heeft overtroffen, te danken aan bijtellingsvriendelijke versies. Ook in 2013 heeft BMW tien bijtellingsvriendelijke uitvoeringen van de 1 en 3 Serie. Zelfs de 3 Serie Touring is met 20 procent bijtelling te koop. Verder is de Z4 licht opgefrist en kunnen we de coupéversie van de 3 Serie tegemoet zien, die als 4 Serie iets hoger in de markt wordt gepositioneerd. Een andere 3 Serie derivaat is de GT, die in Detroit debuteert. De eerste i-modellen van BMW gaan pas eind 2013 in de verkoop, voorafgaand aan een kleine (visuele) update voor de 5 Serie en de komst van de M6 Gran Coupe. Daarnaast gaat de ontwikkeling van de 1 Serie Coupe- en Cabriolet (2-Serie) nog even door. 

Bugatti zit nog altijd in zijn maag met de Veyron. Met allerlei speciale uitvoering hoopt de fabrikant nog wat extra klandizie te trekken. De productie loopt naar verwachting in 2013 ten einde.

2012 stond voor Cadillac in het teken van de ATS. In Frankrijk zochten we uit of de potente ATS het kan opnemen tegen zijn voornaamste concurrenten, zoals de Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes C-klasse. Cadillac gaat vrolijk door met vernieuwen en in Detroit staat alweer het tweede nieuwe model in korte tijd. Voor de elektrische ELR Coupé met range-extender maakt Cadillac dankbaar gebruik van de techniek van de Chevrolet Volt en Opel Ampera.

Chevrolet heeft het maar druk in 2013. Zo kunnen we in april de Trax verwelkomen, het neefje van de Opel Mokka, waarvan de productie inmiddels al is opgestart in Zuid-Korea. In de zomer van 2013 is het de beurt aan de elektrische Spark EV, een paar maanden na de introductie van de gefacelifte Spark benzineversies. Het nieuwe jaar wordt overigens goed ingeluid met een gloednieuwe Corvette, die in Detroit debuteert. De zevende generatie alweer met een 450 pk en 610 Nm krachtige 6,2l V8.

Aanvankelijk zou de Citroën DS5 Hybrid4 met 91 g/km CO2 vanaf 1 januari 2013 niet meer in aanmerking komen voor 14% bijtelling. De ingenieurs hebben echter de techniek bijgeschaafd en zodoende de uitstoot van koolzuurgas weten terug te brengen tot 88 g/km. En da’s genoeg om ook in 2013 volop te profiteren. Ook volgen de Fransen nog met een 1.0 liter driecilinder voor in ieder geval de C3, naast de reeds geintroduceerde nieuwe eenpunttwee. Verder verwachten we nog een persberichtje van de vernieuwde C3 Picasso. Liefhebbers van de C6 zullen zich voortaan tot een occasion moeten wenden, het vlaggenschip is in december uit productie genomen. Springlevend is de DS3 Cabriolet.

In het eerste kwartaal van 2013 arriveert de Dacia Dokker bij de dealer. In twee varianten. Een Van voor de kleine zelfstandigen en een personenuitvoering voor maximaal vijf inzittenden. Grotere gezinnen verwijst Dacia door naar de Lodgy. Verder is de nieuwe Sandero (Stepway) vers van de pers en verschijnt er in 2013 ook een stationachtige, de Sandero Estate.

Voor Daihatsu is het eind januari over en uit in Europa. De fabrikant zet zijn activiteiten in Japan wel voort. De aftersales organisatie blijft in Europa overigens gewoon gehandhaafd.

Dodge zijn aandeel op de Nederlandse markt is te verwaarlozen. Buiten een nieuwe Viper (toch wel een spektakelstuk) bracht het merk weinig nieuws het afgelopen jaar. Ook voor komend jaar staat er voor ons land weinig op de rol.

Ferrari is druk doende met de opvolger van de Enzo, die F150 zal gaan heten. De supercar beschikt in de basis over dezelfde V12-krachtbron als in de F12berlinetta, maar de twaalfpitter is ‘hier en daar’ wat bijgeschaafd. Tevens zullen we technieken uit de Formule 1 aantreffen, zoals KERS. Reken op een vermogen van dik 800 pk, waarbij KERS er kortstondig nog een schep van 120 pk bovenop doet. In het voorjaar van 2013 op de autoshow van Sjanghai ziet de F150 het levenslicht.

De Fiat 500L is zojuist bij de dealer gearriveerd. De MPV kan pas over enkele maanden ook met de TwinAir-motor uitgerust worden en dat drukt de vanafprijs enigszins. Een stoere Trekking-variant staat ook in 2013 op de agenda, evenals de 165 pk MultiAir met 'DSG'-transmissie. Medio volgend jaar debuteren de S-versies voor de 500 en 500C. Ze slaan een brug tussen de standaardmodellen en de sportieve Abarth-versies. In de hoek van de Panda komt de turboloze TwinAir 65 bij de dealer te staan. De Fiat 500X gaat pas vanaf 2014 in productie.

De Fisker Karma is steeds meer een graag geziene gast op het Nederlands asfalt. Voorlopig ligt de productie echter stil. De acculeverancier is failliet. Een serieus probleem voor de autobouwer, aangezien de accu’s deel uitmaken van de ruggengraat van de auto. De vraag is nu ook of daarmee de introductie van de Shooting Brake-achtige Fisker Surf eind 2013 in het geding komt.

Na even de kat uit de boom gekeken te hebben, zet Ford ook in 2013 vol in op bijtellingsvriendelijke (Ecoboost)-versies, nu ook in de (vernieuwde) Fiesta. Verder zet de Focus Electric een Europese voet aan de grond. Komend jaar staan alle pijlers gericht op de nieuwe Kuga, want de nieuwe Mondeo is uitgesteld tot 2014 en de andere aangekondigde SUV's en Mustang(!) hebben nog geen concrete introductiedatum.

Honda werkt in 2013 niet zozeer aan nieuwe modellen, wel aan nieuwe technieken. Zo hebben we onlangs kunnen rijden met de nieuwe i-DTEC dieselmotor, goed voor een gunstige bijtelling in de Civic. Die 1.6 liter diesel gaat ook dienst doen in de CR-V. Ook de fabrikant aangekondigd een nieuw hybridesysteem te gaan ontwikkelen. Afhankelijk van de uitvoering bestaat de aandrijflijn uit één, twee of drie elektromotoren, gekoppeld aan een benzinemotor. Vanaf maart staat de vernieuwde CR-Z in de showroom.

In 2012 heeft Hyundai haar modellengamma weer helemaal bij de tijd gebracht. Begin 2013 arriveert de driedeurs i30, gevolgd door de Grand Santa Fe in het voorjaar. Verder start Hyundai de serieproductie van de ix35 Fuel Cell waterstofauto. Doel is om in 2015 duizend exemplaren te hebben geproduceerd.

Infiniti hanteert voortaan een nieuw namenbeleid en zal de komende jaren een groot aantal nieuwe modellen introduceren. De Q50 bijt het spits af en is de opvolger van de G-serie. Dankzij een samenwerking met Daimler zal het motorenpalet ook onder handen worden genomen. Goed voor verbruiks- en emissiecijfers.

Het jaar 2013 staat bij Jaguar in het teken van de XF Sportbrake en de F-type. De roadster komt in het voorjaar te koop met keuze uit drie motorversies, de stationwagon is er alleen met diesels. De orderboeken zijn reeds geopend en vermelden een vanafprijs van net geen 90 mille (F-Type) en 55 mille (XF).

Zowel de Jeep Grand Cherokee als de kleinere Compass kunnen in 2013 rekenen op een nose job. Iets kleinere koplampen en een chiquere grille maken het verschil. Pas in 2014 kunnen we een geheel nieuw model verwachten op basis van de Fiat 500X.

Net als Hyundai heeft ook Kia een absoluut topjaar achter de rug. Ook voor 2013 ziet het er gunstig uit.  De opgefriste Sorento is onlangs in de verkoop gegaan en er staan nog genoeg modellen op stapel. Wat te denken van de driedeurs Cee’d en GT-uitvoeringen van de Cee’d? De Picanto blijft ook in 2013 te rijden met 14 procent bijtelling en aan de bestaande range motoren van het modelgamma worden kleine turbo-exemplaren (1.0 en 1.2) toegevoegd. Om het twintig jarige bestaan van Kia in Nederland kracht bij te zetten kunnen we de nieuwe Carens gaan verwelkomen. 

Lamborghini viert komend jaar zijn vijftig jarig bestaan met als hoogtepunt de optocht in mei. Grote kans dat er speciale jubileumuitvoeringen worden onthuld. Het project van de Urus SUV staat in ieder geval voorlopig in de ijskast, de dakloze Aventador komt in 2013 wel te koop.

Het nieuwe Lancia slaat in ons land niet helemaal aan. Of beter gezegd, helemaal niet. Komend jaar zal waarschijnlijk de beslissing worden genomen hoe het nu verder moet met het merk.

Land Rover daarentegen doet zeer goede zaken. De Evoque is niet aan te slepen, komt straks ook in een verlengde versie te koop en de nieuwe Range Rover staat in de koud bij de dealer. Komend jaar debuteert ook de nieuwe Range Rover Sport, die net als zijn grotere broer over een aluminium ruggengraat zal beschikken.

Eind 2012 heeft Lexus de hybridemijlpaal bereikt van een half miljoen verkochte hybridemodellen wereldwijd en de fabrikant hybridet vrolijk verder. Het vlaggenschip LS600h heeft onlangs al het licht gezien, de nieuwe IS komt met een hybride-aandrijflijn te koop. In Detroit haalt Lexus het doek van de derde generatie IS, waarvan in een later stadium ook een coupé debuteert.