Het nieuwe 4MATIC-systeem werkt volgens een simpel principe: zo vaak als nodig, zo zelden als mogelijk. Als de omstandigheden het toelaten, functioneren de 4MATIC-modellen in de economische voorwielaandrijfmodus. De achterwielen worden ‘bijgeschakeld’ als de rij-/ wegomstandigheden dat vereisen. Bij dreigend onder- of overstuur zorgt het 4MATIC-systeem voor een zodanige verdeling van de aandrijfkracht dat de auto wordt gestabiliseerd. Pas als dat niet voldoende is, komen stabilisatiesystemen als ESP en 4ETS in actie.
De krachtverdeling tussen voor- en achterwielen is ook afhankelijk van het gekozen schakelprogramma. In ECO-modus wordt minder aandrijfkracht ‘naar achteren’ gestuurd. In SPORT/MANUAL-modus wordt de activeringstijd verkort en gaat er meer aandrijfkracht naar de achterwielen.
Het nieuwe 4MATIC permanente vierwielaandrijvingsysteem wordt geleverd in combinatie met de 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling. De overbrenging van de aandrijfkracht naar de achterwielen wordt verzorgd door een compacte Power Take-off Unit, die geïntegreerd is in de transmissie. Daardoor bespaart het nieuwe type 4MATIC zo’n 25 kg aan gewicht.
De CLA die begin 2013 het licht ziet zal al eerste over deze innovatieve vierwielaandrijving beschikken. Het 4MATIC systeem komt maximaal tot zijn recht in de 340 pk sterke CLA 45 AMG, die met 400 Nm uit een 2.0 liter turbomotor voor heel wat spektakel kan zorgen.
Klik hier voor de ongecamoufleerde CLA.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review