De RS5 Cabriolet staat voor open rijden en pure power. Audi monteert de 4.2 liter V8 met 450 pk, een hoogtoerige atmosferische achtcilinder die de cabrio (met launch control) in 4.9 seconden naar 100 brengt. De met de hand geassembleerde krachtcentrale is gekoppeld aan een zeventraps S tronic automaat met dubbele koppeling. Hoewel de RS5 Cabriolet standaard op 250 km/u begrensd is, behoort een limiet op 280 km/u tot de mogelijkheden. Gemiddeld verbruik? 10.7 l/100km.
Natuurlijk is de RS5 direct te herkennen aan zijn indrukwekkend sportieve uitstraling, met niet te missen luchtinlaten, dubbele uitlaat en 19 of 20 inch wielen. Zoals het een cabriolet van topniveau betaamt is het softtop dak goed geïsoleerd en elektrisch bedienbaar tot 50 km/u. Openen duurt slechts 15 tellen, sluiten 17 seconden. De bagageruimte blijft met open kap nog altijd 320 liter groot, in gesloten toestand is dat 380 liter.
De RS55 Cabriolet komt in het voorjaar van 2013 op de markt en dat is hetzelfde jaar waarin quattro GmbH – waar de RS5 Cabriolet wordt gebouwd – haar 30 jarige jubileum viert. Audi’s supersnelle cabrio is dan ook een vierwielaangedreven paradepaardje met een sportonderstel, lichtgewicht remmerij, torque vectoring en een zelfsperrend kroonwieldifferentieel. Normaal gaat 60 % van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40 % naar voren. Bij verminderde grip kan maximaal 85 % van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaan of maximaal 70 % naar de voorwielen. Voor de liefhebbers staat een sportdifferentieel voor de achteras op de optielijst en dat geldt ook voor Dynamic Steering, waarbij de overbrenging van de besturing variabel is. Net als het bestelbare Dynamic Ride met diagonaal verbonden schokdempers zijn deze systemen dan gekoppeld aan Audi Drive select, waarbij de bestuurder met een druk op de knop ook het karakter van de motor, besturing en transmissie kan instellen. Ohja, en het ESP kan helemaal uit.
Audi levert de RS5 Cabriolet standaard met xenon plus koplampen met LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten, parkeerhulp plus, verwarmde voorstoelen, een windscherm, lichtpakket en een bestuurdersinformatiesysteem. Interessante opties zijn hoofdruimteverwarming, een volautomatische airconditioning met drie klimaatzones en adaptieve verlichting. Daarnaast is een groot aantal geavanceerde assistentiesystemen beschikbaar zoals de adaptieve cruise control, Audi side assist en Audi active lane assist. De top op het gebied van multimedia is MMI navigatie plus met harddisk, DVD-speler en 7-inch kleurenscherm. Dit kan worden aangevuld met de connectiviteitsmogelijkheden van Audi connect met geïntegreerde WLAN-hotspot.
De Audi RS 5 Cabriolet wordt in het voorjaar van 2013 in Nederland verwacht. De vanafprijs bedraagt € 134.590. Later dat jaar volgt quattro GmbH met vier nieuwe modellen. Onder het ‘Audi Exclusive Concept’-label kan het snel kleine series realiseren. Spannend!
Deze week gaan we in Monaco kennismaken met de RS5 Cabriolet. Rij-impressie volgt!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review