Dit is de Audi RS6 Avant!

De supersnelle Audi RS6 Avant is een feit, inclusief een interessante optielijst met veel technische upgrades.

Tadaa, de nieuwe RS6 Avant ziet al het licht. Audi knalt het jaar uit met de extra sportieve uitvoering die dankzij 560 pk uit een 4.0 TFSI V8 en 100 kilo gewichtsbesparing en mooie upgrades voor de techniek op de optielijst op veel blije gezichten kan gaan rekenen.

Inderdaad, de nieuwe RS6 Avant levert iets minder vermogen dan zijn voorganger; de 5.0 TFSI V10 met 580 pk is vervangen door een 4.0 TFSI V8 die 560 pk levert. Uiteraard hebben de Duitsers er voor gezorgd dat de nieuwe RS6 toch sneller is geworden; Audi belooft een 0-100 tijd van 3.9 seconden en een topsnelheid van maximaal 305 km/u. De standaard gelimiteerde snelheid (250 km/u) kan met een Dynamic Package worden opgetrokken naar 280 en wie het Dynamic Plus Package besteld heeft mag dus de 300 km/u-barrière doorbreken.

20 of 21 inch wielen
Het nog grotere prestatiepotentieel is onder meer tot stand gekomen door 100 kilo gewichtsbesparing. Ook levert de achtcilinder nog meer koppel: 700 Nm. Om al die kracht aan te kunnen monteert Audi geen S tronic maar achttraps Tiptronic sporttransmissie. Speciale uitlaatkleppen moeten er voor zorgen dat de RS6 Avant door merg en been klinkt. 20 inch wielen zijn standaard maar een maatje groter is ook mogelijk. Klanten kunnen ook kiezen voor het Aluminium- of het Carbon-package. In het laatste geval zijn de splitter vóór en de diffuser achter van de carrosserie nog meer uitgesproken van vorm.

Sportonderstel met luchtvering en adaptieve demping
Meer nog dan voorheen biedt Audi je de keuze in onderstel- en dempingtechniek. Vierwielaandrijving is standaard, net als – voor het eerst op een Audi RS-model - een 2 cm verlaagd sportonderstel in combinatie met luchtvering én adaptieve demping. Met dit recept kan de rappe stationwagon zowel zijn zeer sportieve als comfortabele kant laten zien. Een stap verder (lees: nog sportiever) gaat het sportonderstel plus met stalen veren en instelbare dempers. Deze dempers zijn via olieleidingen diagonaal met elkaar verbonden en geven nog meer stabiliteit. Daarnaast staat er een sportdifferentieel op de optielijst en levert men – in plaats van de standaard elektromechanische stuurinrichting - Dynamic Steering met variabele overbrenging en dito bekrachtiging. Voor de remmerij geldt hetzelfde verhaal: een krachtig, geventileerd systeem met zes zuigers is standaard maar carbonfiber-keramische schijven zijn voor liefhebbers tegen meerprijs verkrijgbaar. Het ESP is deels tot volledig uitschakelbaar.

40% zuiniger
Oh ja ondanks dit alles is de nieuwe RS6 is ook stukken zuiniger geworden; de supergespierde stationwagon verbruikt – mede door toepassing van start/stop-techniek en cilinderuitschakeling bij lage belasting – gemiddeld 9.8 l/100km. Als je je kunt inhouden uiteraard. Let dan niet op de shift light in de boordcomputer, want die is zoals je kunt vermoeden juist prestatiegericht.

De standaarduitrusting van de RS 6 Avant omvat onder meer LED verlichting, LED-achterlichten, verlichte dorpels, parkeerhulp plus, automatische airconditioning, MMI navigatie met MMI touch en het Bose Surround sound system met veertien luidsprekers. Interessante opties zijn het head up display, een high-end Bang & Olufsen Advanced Sound System met 15 speakers en de Bluetooth online autotelefoon die online diensten onder handbereik brengt.

Marktintroductie medio 2013
De Audi RS 6 Avant wordt in het tweede kwartaal van 2013 op de markt verwacht, de prijs wordt op een later tijdstip bekendgemaakt. Tijdens de introductie van de RS5 Cabriolet in Monaco gunt Audi ons een blik om de RS6 Avant van dichtbij te bekijken. We zijn benieuwd!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.