Feest! - Toyota bestaat (bijna) 75 jaar

Feest bij Toyota op komst. Morgen bestaat het merk precies 75 jaar. Kiichiro Toyoda liet op 3 november 1937 ‘Toyota Motor Company’ registreren. Zijn eerste product was de Toyota AA. In de jaren vijftig en zestig werd voet aan Amerikaanse en Europese wal gezet.

In de Toyoda Loom Works fabriek van zijn vader begon Kiichiro in zijn vrije tijd met het ontwikkelen van een motor. De ‘A Motor’ was in 1934 af, waarna Kiichiro zich op zijn droom richtte: een personenauto die hij de ‘AA’ noemde – en waarvan het enige nog bewaarde exemplaar in het Louwman Museum in Den Haag staat. Met de AA als eerste resultaat besloot Toyoda dat het tijd werd een merk op te richten: Toyota Motor Company.

AA
In totaal verkocht Toyota van de AA 1.404 stuks in het eerste jaar. Van de afgeleide AB pheaton werden nog eens 353 exemplaren aan de man gebracht. Toen na de oorlog de vraag naar personenauto’s weer langzaam op gang kwam ging men de SA ontwikkelen, met een voor die tijd opvallend kleine motor: een 1.0 liter viercilinder met 27 pk. Ondertussen werkte Toyota in stilte aan een veel betere versie van de door Toyota onder licentie gebouwde Amerikaanse Jeep. Daarmee reed het merk de Mount Fuji op om de introductie van de Land Cruiser in 1954 kracht bij te zetten.

Een eerste poging om als merk in Amerika voet aan wat te zetten liep niet uit op een succes. In 1957 was de tweede poging wel raak. De Crown viel in de smaak en kreeg later een opvolger (Camry) die zelfs de titel van bestverkochte personenauto van Noord-Amerika wist te bemachtigen.

Op naar Europa
In 1963 werden de vleugels uitgeslagen naar Europa. Louwman & Parqui nam de import voor Nederland ter hand – en is nu de oudste particuliere importeur die Toyota in Europa heeft. De eerste Crown werd in 1964 afgeleverd. Met het groeien van het modellengamma, nam ook de populariteit van Toyota in ons land toe. In de jaren ‘70 en ‘80 bezorgden auto’s als de 1000, Corolla, Tercel, Camry, Carina, Starlet, Supra, Celica en MR2 het merk een imago waar ze trots op zijn: betrouwbare auto’s maken. Met de introductie van typisch Europese succesnummers als de Aygo en Yaris nam de populariteit van Toyota alleen nog maar verder toe.

Aan de hybride
De introductie van de Prius op de Tokyo Motor Show in 1997 blijkt een revolutie in de automobielindustrie: het maken van een auto in serieproductie met zowel een elektro- als benzinemotor. Inmiddels is hybridetechniek wereldwijd omarmd en heeft Toyoa 4.5 miljoen hybrides op haar naam kunnen schrijven. Ondertussen werken de Japanners aan de vierde generatie van het hybridesysteem voor de opvolgers van de huidige hybridemodellen.

De drang naar innovatie gaat verder onverminderd door. Het merk investeert wereldwijd zo’n 700.000 euro per uur(!) in innovatie. Dat moet bijvoorbeeld in 2015 leiden tot de eerste waterstofauto van het merk. Afgelopen maart werd in Geneve al licht geschenen op een studiemodel van de volgende generatie Plug-in Hybrid. Naar eigen zeggen heeft Toyota volledig elektrische aandrijflijnen klaar staan voor lancering wanneer de markt er rijp voor is. 

In Nederland heeft Toyota sinds 1964 ruim 1.2 miljoen Toyota’s verkocht. Daarvan rijden er anno 2012 nog 520.000 rond.