Een boete van 100 miljoen dollar en men verliest alle punten in het kampioenschap om de constructeurstitel. Vervolgens worden geen punten meer voor dit kampioenschap aan Mclaren toegekend. Met dit oordeel begon de Britse renstal aan de mooiste wedstrijd van dit seizoen. Het prachtige circuit van Spa Francorchamps was het volgende toneel waarop de twee kemphanen elkaar bestrijden. Gelukkig is dit circuit weer terug op de agenda. In de trainingen waren Ferrari en Mclaren om en om de snelste. In de kwalificatie zagen we de eerste tekenen dat de B-spec van de Spyker snelheid begint te krijgen. Sutil stond in Q1even 12e dus we kunnen met echt spreken van een stapje voorwaarts. Alle toppers behalve Alonso deden het goed. Alonso maakte in Q3 een uitstapje terwijl Raikkonen de pole in handen had. Uiteindelijk pakt Ferrari de revanche en Raikkonen de pole en Massa de tweede stek. De twee Mclarens zijn met Alonso en Hamilton drie en vier. Opvallend was de vierde plek van Rosberg. Williams eindelijk eens beter dan BMW.
De zondag begon verwachtingsvol. Het 7km lange circuit van Spa biedt volop ruimte tot inhalen en spectaculaire acties. Fisichella start door problemen met de auto, in de reserve wagen samen met Davidson vanuit de pits. De rode brigade ging als 1 en 2 de eerste bocht in terwijl de twee Mclarens elkaar enorm in de weg zaten. Sutil pakt bij de start direct een paar plaatsen. Voor Fisichella zat de race er na 1 ronde op. Webber pakt Kovalainen met een uitstekende actie op het lange rechte stuk achter op het circuit en rijdt voorlopig in de punten. Kovalainen wordt aan alle kanten voorbij gereden, het ziet er traag uit wat de Fin laat zien. Het leuke van deze race is dat er op het hele circuit gevechten zijn. De Fin wordt intussen ook door Kubica voorbij gereden. In de 8e ronde moet Vettel naar binnen door problemen met de hydroliek. De Spykers doen het uitstekend, Sutil rijdt rond op de 12e stek en is in gevecht met David Coulthard. Raikkonen neemt behoorlijk afstand van Massa. De eerste pitsstops komen er aan en Raikkonen komt als eerste binnen gevolgd door Alonso. Massa en Hamilton voeren nu het veld aan. Dit duurt maar een ronde want de nieuwe leiders komen ook binnen. Sutil die al gestopt is, heeft het aan de stok met Ralf en moet over het gras. Halverwege de race is de rangorde hersteld. Rakkonen leidt voor Massa en Alonso. De afstand tussen de twee Ferrari’s en de twee Mclarens wordt steeds groter. De rest van het veld zit lekker dicht op elkaar waardoor een klein foutje fataal is. Voor de eerste keer zien we auto’s die op een 1 stopper zitten. Dit hebben we op Spa nog niet meegemaakt. Adrian Sutil rijdt met de duidelijk snellere Spyker rond op de 16e stek. Het ziet er goed uit, hij kan nu de gevechten aan met de andere coureurs. 13 ronden voor het einde komen de Ferrari’s voor de laatste keer binnen. Ze lopen geen enkel gevaar omdat de Mclarens meer dan voldoende achterop liggen. Het is bijzonder om te zien dat er u zo’n groot verschil is tussen de beide teams. Spa is toch een circuit waar de snelheid een grote rol speelt en de Mclarens hebben bewezen over een hoge topsnelheid te beschikken. Zou Spygate dan toch een rol spelen bij de rijders? De rest van het veld komt intussen op 11 ronden voor de vlag binnen voor de laatste stops. De gevechten zijn een beetje opgedroogd en de rijders proberen hun plek te consolideren. Coulthard en Wurz vallen ook uit met wat onduidelijke klachten. Wurz klaagde over een motor die vermogen aan het verliezen was en dus voor geen meter meer vooruit kwam. Het gaat maar door want Button zet zijn auto ook langs de kant. Kovalainen en Kubica vermaken ons uitstekend, ze zijn weer in gevecht om het laatste puntje. De Ferrari’s pakken een mooie dubbelslag en lopen weer in op de heren va Mclaren. Het verschil tussen Hamilton en Raikkonen is nu nog maar 13 punten.
Hamilton heeft nu 97 punten voor Alonso met 95 en Raikkonen heeft er nu 84. De Spykers rijden de race uit waardoor we zien dat er weer een klein zonnetje gaat schijnen in Zeewolde. Nu nog een Nederlandse toprijder aantrekken, de wagen doorontwikkelen en we krijgen er volgend seizoen een goede middenmoter bij.
Erick J. van de Wouw