Met de woorden 'De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.' windt Rutte II er geen doekjes om de bezuinigingen. De maatregel is een strop voor bezitters van oldtimers (met name de diesels die juist in ons land aan populariteit hebben gewonnen) maar ook de autobedrijven die in deze auto's handelen. Hoe de regeling precies wordt ingevoerd zal de tijd leren.
Update: Niets is zo veranderlijk dan de politiek, zo blijkt. Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers heeft laten weten aan een regeling te werken die oldtimers moet ontzien. Hoe de regeling er uit komt te zien is nog niet bekend. Er wordt weer gesproken over de aloude 30- of 60-dagen kaart, waarbij olditmerbezitters dan toch belastingvrij hun 'cultureel erfgoed' kunnen besturen.
Update 21 november: 'De Tweede Kamer heeft een drietal moties aangenomen die te maken hebben met de motorrijtuigenbelasting. Naast de wens om te bezien of de afgifte van een BSN-nummer gekoppeld kan worden aan de MRB-heffing op auto’s van arbeidsmigranten, wil de Tweede Kamer ook dat onderzocht wordt of dagelijks gebruik van oldtimers ontmoedigd kan worden. De Tweede Kamer pleit er daarbij wel voor dat het rijdende culturele erfgoed ontzien wordt. De plannen voor de aanpassing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers zullen volgend jaar verder worden uitgewerkt.'
Bron: Auto en Fiscus