Ford heeft de Fiesta een venijnige neus gegeven, in lijn met de nieuwe Mondeo. Aan de achterzijde zijn alleen nieuwe achterlichten te bespeuren. Ook zijn er nieuwe sets wielen. Afhankelijk van de uitvoering sieren de koplampen zich met LED-dagrijverlichting. Het interieur is up to date gebracht met nieuwe soorten bekleding en een iets gewijzigde console voor het (spraakgestuurde) infotainmentsysteem SYNC. Nieuw in de uitrusting is verder het Active City Stop systeem waarmee aanrijdingen bij lage snelheden voorkomen kunnen worden en Ford MyKey, een programmeerbare sleutel waarbij de maximumsnelheid, (volume)instellingen van de radio en veiligheidssystemen is te regelen. Ford voorziet nu ook in Hill Launch Assist, een geïntegreerd navigatiesysteem met achteruitrijcamera en een in hoogte verstelbare laadvloer.
Motoren
De vernieuwde Fiesta krijgt in navolging van andere Ford-modellen de nieuwe 1.0 liter driecilindermotor met 100 of 125 pk en zonder turbo in een variant met 65 of 80 pk. Alle eenlitermotoren scoren een CO2-uitstoot onder 99 g/km. Automaatrijders worden getrakteerd op de 105 pk sterke 1.6 liter en wederom is er een bivalente 1.4 met af-fabriek LPG-installatie. De allerzuinigste Fiesta betreft de 95 pk sterke 1.6 TDCi diesel met 87 gram CO2. Zowel de diesel als de eenliterbenzine heeft start/stop-techniek om extra brandstof te besparen. Deze motoren komen ook in aanmerking voor 14% bijtelling, de benzine tot 2013 en de diesel tot 2014. Wegenbelasting blijft tot 2014 buiten schot.
Uitrusting
Ford levert de vernieuwde Fiesta in de Ambiente, Champions Edition, Titanium en Sport-uitvoering. In alle gevallen zijn 7 airbags, ESP, elektrische ramen voor, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels standaard. De Champions Edition heeft als extra airco, audio met radio/cd/mp3 en USB/AUX-aansluiting, MyKey, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, buitenspiegels in carrosseriekleur en 15 inch stalen wielen. De Titanium komt niet zonder boordcomputer, EcoMode, een met leder bekleed stuur, middenconsole met armsteun, andere hemelbekleding, LED-sfeerverlichting, veloursmatten, extra chroomaccenten en LED-dagrijverlichting. Ook zijn 15 inch lichtmetalen velgen inbegrepen, al krijgt de 1.6 TDCi de maat 14 inch.
Voordat de Fiesta ST er is mag de Fiesta Sport 1.0 Ecoboost 125 pk als meest krachtige Fiesta aan de bak. Deze uitvoering is uitgerust met sportieve wielophanging, sportieve voor en achterbumpers, zijskirts, een honingraat grille, mistlampen in sport-design, halogeen projectorkoplampen met LED dagrijverlichting, een achterspoiler en 16 inch lichtmetalen velgen. Het interieur is voorzien van sportstoelen, lederen bekleding van stuurwiel en handremgreep, premium hemelbekleding en aluminium pedalen.
Prijzen
De nieuwe Ford Fiesta is vanaf heden te bestellen en staat medio december in de Nederlandse showrooms. Prijzen beginnen bij 13.595 euro voor de Ambiente 1.0 65 pk en 14.595 euro voor de Champions Edition. Ford levert de Titanium-uitvoering vanaf 16.550 euro met de 80 pk variant. De Fiesta Sport is er vanaf 19.400 euro. Meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt 600 euro. Tijdelijk kunnen klanten die opteren voor de 1.0 80 pk motor tegen betaling van 250 euro wegrijden in de 1.0 Ecoboost met 100 pk. Normaliter kost deze upgrade 750 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review