Volkswagen XL1 in de oefenronde

Als er deze zomer in Spanje een Volkswagen XL1 langs de lens is gereden, mag je er wel van uit gaan dat de Duitsers serieuze plannen hebben met het model. Sterker nog, volgend jaar gaat hij in productie.

De Volkswagen XL1 heeft zich in 2011 al laten zien als studiemodel. Deze tweezits-coupé met een gewicht van nog geen 800 kilo is een '1 liter auto' dankzij een zeer goede stroomlijn en slimmigheden als vraaggestuurde luchtinlaten en afgesloten wielkasten.

Een bescheiden 0.8 liter tweecilinderdiesel die is afgeleid van de bekende 1.6 TDI zorgt voor de aandrijving. De oliestoker werkt samen met een elektromotor die dankzij de lithium-ion accu zo'n 40 kilometer ook volledig zelfstandig kan werken.

Deze combinatie moet voor zijn voor een verbruik van slechts 0.9 l/100km en 24 gram CO2. Presteren doet de XL1 echt wel naar behoren: met 48 pk van de diesel en 27 pk van de elektromotor sprint het zuinigheidswondertje geholpen door zeventraps DSG binnen 12 tellen naar 100 en de topsnelheid ligt op 160 km/u (begrensd).

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.