De Terra SUV Concept heeft wat weg van Nissan’s kleine Juke, gezien de kleine ramen, sportieve belijning en niet te missen ronde lichtunits in de neus. Het interieur is verrassend ingericht met een mix van licht hout en gekleurd kunststof. De passagiersruimte is op schouderhoogte voorzien van een metalen frame, dat de inzittenden een gevoel van veiligheid geeft. De bestuurder heeft tabletcomputer als instrumentenpaneel voor zich die tegelijkertijd dient als intelligente sleutel. Bij het betreden van de auto plugt de bestuurder de tablet in het docking station, waarna de computer de snelheid en andere belangrijke informatie over de auto weergeeft. De bestuurder kan er echter ook gemakkelijk mee communiceren en navigeren. Buiten de auto heeft de tablet alle functies die je ervan mag verwachten, maar hij staat ook permanent in verbinding met de auto. Het idee hierachter is naadloze informatie en communicatie op de weg en waar dan ook.
De altijd verbonden bestuurder zit bijna centraal voorin in een unieke diagonale stoelopstelling, waarin de passagiers achter elkaars schouders zitten in plaats van dat ze recht achter de rug van hun voorganger zitten. Het geeft de passagiers meer gelegenheid om zich heen te kijken. Het neerklappen van de drie passagiersstoelen resulteert in een volledig vlakke laadvloer.
LEAF-genen plus extra elektromotoren
Ondanks het feit dat Nissan de TeRRA als studiemodel presenteert en niet louter als een technisch hoogstandje, is zijn vierwielaangedreven, elektrische aandrijflijn met brandstofcel verre van toekomstmuziek. Zo is het de elektrische aandrijflijn van de LEAF die de voorwielen aandrijft. In ieder achterwiel is een elektromotor ingebouwd waardoor vierwielaandrijving mogelijk is als de situatie daarom vraagt. Omdat er geen aandrijfas nodig is om de achterwielen aan te drijven, ontbreekt de daarbij horende tunnel in de lengte van de passagiersruimte. Dat maakt de vlakke laadvloer en de beschermende bodemplaat mogelijk.
Goedkopere brandstofcel
Onder de motorkap is genoeg ruimte voor Nissans gepatenteerde brandstofcel, de nieuwste van een serie brandstofcellen die Nissan al sinds 1996 heeft laten zien. Dit exemplaar kost echter slechts een zesde van zijn voorganger uit 2005 doordat de behoefte aan kostbare en zeldzame metalen met een kwart is gedaald vergeleken met het vorige exemplaar. Hoewel de TeRRA een studiemodel is wil Nissan met de auto laten zien klaar te zijn voor het produceren van brandstofcelauto’s. Nu nog zorgen dat waterstof breed beschikbaar is.