BMW M Performance vult zelfbedacht gat

We mochten afgelopen weekend even buiten spelen met de nieuwe BMW M Performance modellen...

Veel fabrikanten proberen ieder gaatje in hun leveringsprogramma te dichten en BMW vormt daar bepaald geen uitzondering op. Met het nieuwe ‘label’ M Performance schuiven ze nu een hele lijn tussen hun standaardmodellen en het M-programma.

M Performance werd al op de Salon van Genève begin maart geïntroduceerd, maar tot nu toe hadden we alleen kennis kunnen maken met de jongste aanwinst van het label, de M135i – waarover we hier al uitgebreid verslag hebben gedaan. De oersterke diesels waarmee het geheel van start ging hebben we pas afgelopen weekeinde ontdekt, toen BMW ze, ter opluistering van de opening van de Nederlandse vestiging van hun Driving Experience, voor ons op Zandvoort had neergezet.

TriPower
Het is natuurlijk bijzonder om zo’n label met alleen diesel te beginnen, maar het is wel een heel bijzondere, deze TriPower Turbo die in de 5-serie M 550D (Sedan en Touring én XDrive), plus de mastodonten X5 M50D en X6 M50D wordt gemonteerd. Er zitten twee kleine, dus snel startende, en één grote turbo op en die voeden de 3-liter zespitter dermate krachtig, dat er 381 pk uitkomt en een vette 740 Nm bij het doodkalme toerental van 2.000 omw/min.

Dat levert voor de M 550D een honderdsprint in 4.7 tellen op, een waarde die tot voor héél kort bij een diesel volstrekt ondenkbaar was. Maar wat ook heel erg bij een diesel past, is het relatief geringe brandstofverbruik: gemiddeld 6.3 l/100 km, met een bijbehorende koolzuurgasbijdrage van 165 g/km. Die verbruiks- en uitstootcijfers zijn natuurlijk volstrekt theoretisch, want in de praktijk kan niemand zijn rechtervoet in bedwang houden bij zulke krachtpatsers – wij ook niet.

Valkenburg
De heren van BMW hadden bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn op een afgesloten terrein de sprintkracht van de M Performance-vloot uit te testen, dus hadden ze de startbanen van de voormalige vliegbasis Valkenburg afgehuurd. Nu was het er kletsnat, dus áls we al serieuze metingen hadden willen doen, dan zouden die niet veelzeggend zijn geweest. Dus maar gewoon: gassen.

In al die superdiesels maakt vooral het absoluut moeiteloze gemak – en de enorme rust – indruk waarmee de topprestaties worden neergezet. Nogmaals, we hebben de chronograaf maar om de pols gelaten, maar wat gáát dat snel. Rechtuit sprinten op de hoofd-startbaan zwiept de teller met ongekende souplesse naar de 200, waar het ongeveer tijd is om aan te remmen voor de u-bocht, waaruit al die modellen met hun vierwielaandrijving ook weer zo moeiteloos accelereren. Ach, gewoon leuk buitenspelen.

Luchtvering
Maar heen en terug naar Zandvoort, in het gewone verkeer over de lommerrijke dreven van Vogelenzang en ander poëtisch genaamde krottenwijken, valt toch vooral het enorme comfort op, zowel in deze 5-series als in de SUV’s. Maar dat is allemaal geen nieuws, want al zijn ze officieel wat straffer geveerd, merkbaar is dat nauwelijks. De SUV’s hebben trouwens luchtvering achter standaard, zodat de belading nauwelijks invloed heeft op het weggedrag.

Wat subliem is. Net als de die hele M Performance, die op hoogst aantrekkelijke wijze allerlei zelfbedachte gaten in de markt vult. De prijzen: de M 550D is er vanaf 103.500 euro, de SUV’s beginnen bij 112 mille rond.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.