Grand Prix van Italië op het circuit van Monza

Het seizoen kruipt langzaam naar zijn apotheose. De strijd om het kampioenschap ligt nog volledig open met vier

Het seizoen kruipt langzaam naar zijn apotheose. De strijd om het kampioenschap ligt nog volledig open met vier kandidaten voor de eindzege dus de messen waren dit weekend weer geslepen. Op het prachtige, snelle en met schitterende chicanes uitgeruste 5.9 km lange circuit van Monza verwacht de hele Italiaanse natie een rode 1-2. In de aanloop naar dit weekend was het grootste nieuws de presentatie van de B versie van de Spyker-Ferrari. De auto kwam nu met groot gemak door de crashtest en de verwachtingen zijn hoog. De auto is uitgerust met een nieuwe versnellingsbak en ook het bodywork is totaal vernieuwd. Alleen de cockpit is nog dezelfde. Verder deze week werd in de spionagezaak rond Ferrari en Mclaren het touw om de nek van Alonso aangetrokken. De tweevoudige wereldkampioen schijnt de betreffende stukken zelf in bezit te hebben maar ontkend nog steeds alle betrokkenheid.

In de vrije trainingen waren de Ferrari’s erg snel. Lewis Hamilton had problemen met de afstelling, de auto was niet vooruit te branden. In de laatste vrije training hielden alle Ferrari fans hun adem in toen Kimi Raikkonen met een enorme knal de banden in vloog. Oorzaak was waarschijnlijk een haperende versnellingsbak maar het leek ook op een remprobleem. Hij stapte gelukkig zonder enig letsel uit de afgeschreven bolide.

De kwalificatie werd uiteindelijk een prooi voor Fernando Alonso. Met een prima tijd van 1:21:99 pakte hij de pole voor Lewis Hamilton. De Ferrari’s waren in dit geval de volgers, Massa pakte de derde stek en Raikkonen kwam niet verder dan de vijfde plaats. Een uitstekend seizoen voor de BMW’s werd weer bevestigd door Heidfeld met een vierde startplaats en Kubica met een zesde. Het kan niet lang meer duren voordat zij ook mee gaan doen voor de overwinning. Spyker kon na een goede start van Sutil een 16e stek niet vasthouden. Ze staan helaas nog steeds achteraan. Het team schijnt al overgenomen te zijn door het Michiel Mol consortium, een ruimer financieel jasje kan het team naar voren helpen maar het blijft afwachten. Yamamoto liet zien eigenlijk nog een amateur te zijn. Hij parkeerde zijn auto na een onhandige actie in de banden waar elke andere coureur de auto alweer onder controle had gehad.

De zondag waarop de snelste race van het seizoen werd verreden begon heerlijk zonnig. Met Hamilton op pole kwam het veld na de start af op de eerste chicane, iedereen kwam hier goed doorheen. Massa had een goede start maar kon de tweede plaats niet vasthouden. Hamilton pakte binnendoor de 2e plek terug. David Coulthard maakt een flinke klapper doordat hij zijn voorvleugel beschadigde en kwijtraakte. De eerste safetycar situatie is een feit.

Alonso heeft de kop voor Hamilton en Massa. Raikkonen is vierde voor Heidfeld en Kubica. De herstart leverde geen verandering op. De Mclarens lopen weg bij de Ferrari’s. Sutil en Yamamoto komen lekker mee met een mooi groepje. Massa komt in de 9e ronde binnen en doordat het veld dicht bij elkaar zit komt ver achter in het veld terug op de baan. Het gaat niet goed bij Massa, de snelheid is uit de auto. Hij zet de auto een ronde later binnen en de race is over. In het middenveld zien we een mooi groepje met Button, Rosberg, Webber en Ralf. Alonso en Hamilton nemen een dikke voorsprong en verbeteren keer op keer de snelste raceronde. In de 18e ronde komen de eerste auto’s met een tweestop strategie binnen. Hamilton is de eerste van de top drie die binnen komt. Alonso rijdt nu eenzaam aan de leiding. Hij komt in de 19e ronde binnen en is goed weg. Raikkonen is nu de nieuwe leider, hij lijkt voor een 1 stopper te gaan. Rosberg en Button vechten voor de 7e stek. Button houdt zijn auto met kunst en vliegwerk voor die van Rosberg. Kubica beleeft een dramatische stop. De krik blijft hangen en monteurs moeten de auto optillen. Raikkonen komt binnen en na een goede stop gaat hij als derde weer de baan op. Als hij de afstand beperkt houd op de Mclarens en maar 1 stop hoeft te maken dan is er een kans op de overwinning. De rest van het veld ligt behoorlijk uit elkaar waardoor er weinig directe gevechten zijn. Met nog 18 rondjes te gaan komt het veld voor de laatste stop binnen. 13 ronden voor het einde komt Hamilton binnen en komt na Raikkonen weer de baan op. Het wordt hierdoor een spannende eindfase. Twee ronden later pakt Hamilton Raikkonen en moet Alonso naar binnen. Hij behoudt de leiding en gaat zijn vierde overwinning pakken. Ferrari wordt op home ground verslagen. Met nog 4 races te gaan wordt de kans klein dat we een rode kampioen gaan krijgen. De Spykers rijden eigenlijk wel een goede race en halen beide de finish, dit in tegenstelling tot de Toyota’s. Dit jaar maken de bolides uit Keulen geen echte progressie, ook daar wordt het waarschijnlijk tijd voor nieuw race bloed.

Alonso voegt 10 punten aan zijn totaal toe en komt op 89, Hamilton komt op 94 punten en Raikkonen heeft er nu 74. Met nog 40 punten te vergeven kan er nog van alles gebeuren. Volgende week kan Ferrari op Spa revanche nemen.

Erick J. van de Wouw