Europese versie nieuwe Honda CR-V onthuld

En daar hebben we weer de nieuwe Honda CR-V. Goed kijken, want dit keer schijnt Honda licht op de Europese versie in plaats van de Amerikaanse. In de loop van de herfst staat de derde generatie bij de dealer.

Honda heeft de CR-V sinds 1995 in het gamma zitten als stoere, veelzijdige SUV die niet bang is voor een stukje onverhard. De nieuwe Europese versie wijkt een klein beetje af van de eerder gepresenteerde US-versie maar ook deze staat er bijzonder gestroomlijnd bij. De neus heeft nog wel iets weg van het vorige model, terwijl de raamlijn nu juist langer doorloopt en in een punt eindigt. De hooggeplaatste achterlichten en kleine achterruit doen ons weer denken aan de HR-V. Kortom: de CR-V is een typische Honda.

De nieuwe CR-V met 2.0 liter i-VTEC benzinemotor (155 pk) wordt leverbaar met zowel twee- als vierwielaandrijving. De 2.2 i-DTEC is altijd vierwielaangedreven en heeft net als zijn benzinebroeder zo'n 10% vooruitgang geboekt in brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Dat resultaat is mede te danken aan start/stop-techniek (op de handgeschakelde versies). een gladde bodem, zorgvuldig ontworpen wielkasten en de ECON-mode voor het motormanagement en de airco. Waarschijnlijk is een lager verbruik ook gerealiseerd door geringere hoogte van de CR-V want het scheelt 30mm met zijn voorganger. De CO2-uitstoot komt op minimaal 150 gram voor de diesel en 170 gram voor de benzineversie. Met automaat lust de CR-V i-VTEC een flink slokje meer, de diesel verbruikt bijna hetzelfde als de handgeschakelde versie.

Gelukkig zal niemand daar rauwig om zijn, want de interieurruimte is desondanks wel vergroot. De bagageruimte meet nu 148 liter meer en kan maximaal 1648 liter herbergen. Twee mountainbikes of vier golfsets moeten er makkelijk in kunnen. De achterbank is uiteraard in delen neer te klappen. Niet te zien is hoe Honda gewerkt heeft aan geluidsisolatie zodat de cabine 3dB stiller is dan de huidige generatie.

Nieuw op het gebied van veiligheid is de Lane Keeping Assist. Het noodremsysteem CMBS, een adaptieve cruise control, ESP, Hill Assist en Hill Descent Control zijn ook weer van de partij. De nieuwe CR-V sinds 1998 in Engeland gebouwd en de nieuwe generatie zal daar eveneens van de band gaan rollen. Vanaf oktober start de verkoop in Engeland, Nederland volgt spoedig daarna.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.