Alfa GT Q2 naar Dusseldorf onder leiding van Pioneer!

Onze extra items onder de noemer ‘Zomerimpressie’ kunnen we door het geweldige zomerweer dat we hier in Nederland mogen

Onze extra items onder de noemer ‘Zomerimpressie’ kunnen we door het geweldige zomerweer dat we hier in Nederland mogen genieten beter veranderen in ‘Regentest’ of iets dergelijks! Vandaar dat we toch ook maar een aantal spraakmakende automobielen met vast dak hebben uitgekozen. De nieuwe Alfa GT Q2 is daar een van. We reden ermee naar Duitsland, begeleid door een fraai navigatiesysteem van Pioneer.

Naast een lichte opfriskuur begin dit jaar is er nog meer nieuws onder de zon van de Alfa GT. De Italianen hebben deze coupé in combinatie met de 1.9 JTDm dieselmotor wat manieren bijgebracht. Om alle kracht op de weg te houden monteren ze een sperdifferentieel, het Q2 systeem. Wij konden ook zelf ook wel wat assistentie op de Duitse weg gebruiken en maakten gebruik van de Pioneer AVIC-D3. Een belevenis!

Een Alfa coupé met dieselmotor, even wennen? Dieselmotoren staan steeds meer bekend om hun kracht, zuinigheid en mooie loop. De Alfa GT Q2 is voorzien van een 1.9 JTDm dieselmotor, die met 150pk en 305 Nm aardig wat geweld op de voorwielen loslaat. Om al die power ook echt te gebruiken moet het natuurlijk wel op de weg te krijgen zijn, en niet in rookwolkjes verdwijnen. Waar andere merken een tractiecontrole hanteren via het motormanagement, gaat Alfa verder. De Alfa GT kan worden voorzien van het Q2 systeem, een sperdifferentieel dat ervoor zorgt dat de kracht zo verdeeld wordt over de voorwielen dat er zo min mogelijk slip optreedt. Serieuze techniek, waardoor het Italiaans temperament helemaal tot zijn recht komt.

De Alfa GT Q2 verschilt niet alleen onderhuids van z’n broertjes. Wie goed kijkt ziet ook dat de lage brede koets is voorzien van satijnlakafwerking van de luchtinlaat, de grille en de buitenspiegels, een achterspoiler en een verlaagd onderstel. De 18 inch wielen met breed rubber zijn ook zeker niet te missen! De prominente grille schreeuwt bijna om vrij baan, iets wat eigenlijk geen straf is…Snel instappen dus.

Binnenin is het feest alom. De typische Alfa-ambiance komt je tegemoet. Een stijlvol interieur en het zo herkenbare instrumentarium verraadt direct de afkomst van deze coupé. Onze GT voegt er nog iets aan toe. De testauto is voorzien van een navigatiesysteem, en niet zomaar eentje. Vaak doet een dergelijk systeem afbreuk aan het geheel, maar wij hebben andere koek tot onze beschikking. Het is een volledig geïntegreerd dubbel-DIN navigatiesysteem van Pioneer, die compleet naar eigen hand is te zetten. Zo kan de toetsenverlichting maar liefst 32000 kleuren uitstralen, zodat de Alfarode interieurverlichting gewoon daarin doorschemert. Mocht je binnenin willen genieten van het exterieur van de Alfa, geen probleem. Maak een foto en laadt deze in het apparaat. De achtergrond van de Pioneer zal de Alfa in volle glorie weergeven. Ipod-bezitters worden beloond met een aansluiting voor hun gadget en anders is een (MP3) CD of DVD ook geen probleem. De AVIC-D3 kan aan het stuur bediend worden, zodat je je tegelijkertijd met het rijden bezig kan houden. De GT nodigt je daar natuurlijk continu voor uit. En daar maken we dan ook dankbaar gebruik van.

Op de Duitse Autobahn staat de Alfa prima zijn mannetje. De dieselmotor weet zijn krachten goed te spreiden en samen met de trefzekere versnellingsbak ben je helemaal het heertje. De wijzerplaat tikt met gemak 220 km/u aan, de auto geeft geen krimp. Saillant detail is dat de cruise control zich er op die snelheid niet aan wilt wagen. Het onderstel biedt veel grip en laat zich totaal niet van de wijs brengen. Wel is het stevig afgesteld, maar voor stuiteren over klinkerwegen hoef je niet bang te zijn. In bochtig parcours en nauwe afritten komt het grote voordeel van het Q2 systeem weer op de proppen. De snelheid kan er behoorlijk in blijven. We stelden onze navigatie bewust in op dit soort wegen en konden zo heerlijk een potje van bocht naar bocht sturen. Lekker doorrijden zonder tractieverlies, dus. Zo hoort het!

Eenmaal terug in eigen land nemen we afscheid en parkeren de GT in een smal gaatje. Inparkeren is wel even wennen want de stijlvolle koets neemt aardig wat zicht uit handen. Wie echter aan de parkeersensoren niet genoeg heeft kan een achteruitrijcamera aansluiten op de Pioneer. Maar wees eerlijk, ook al wordt parkeren zo een koud kunstje, een Alfa moet gáán!