Champcar Grand Prix in Assen

Autovandaag wil zich steeds meer laten zien op grote autosport evenementen. We mochten dus niet ontbreken op de grote

Autovandaag wil zich steeds meer laten zien op grote autosport evenementen. We mochten dus niet ontbreken op de grote première van de eerste Champcar Grand Prix op Nederlandse bodem. Het TT-circuit van Assen was op deze 2e september, de gastheer van de tegenhanger van de Formule 1. Alle ogen waren natuurlijk gericht op Nederlands trots in de states, Robbert Doornbos. Zijn debuut in de Minardi is tot op dit moment een start om van te dromen. Hij staat 2e in het klassement en heeft nog alle kans op het kampioenschap. Zijn grootste concurrent Sebastien Bourdais, in de door een hamburgergigant gesponsorde Newman Haas, is wel erg goed op dreef dit seizoen dus Doornbos zal nog flink gas moeten geven.

Autovandaag wil zich steeds meer laten zien op grote autosport evenementen. We mochten dus niet ontbreken op de grote première van de eerste Champcar Grand Prix op Nederlandse bodem. Het TT-circuit va
Champcar Grand Prix in Assen

De door een 2,65 liter Cosworth V8 aangedreven Panoz DP01 is voor iedere rijder gelijk. Het verschil met de Formule 1 ligt in het feit dat de Champcar ruim 100kg zwaarder is maar met 750pk qua snelheid nauwelijks onder doet voor de Formule 1. Het rubber is van Bridgestone en men gebruikt slicks en regenbanden. Intermediates worden niet gebruikt. Opvallend zijn de Red’s, een band met een rode streep aan de zijkant die voor nog meer grip zorgt. Een groot verschil zijn de kosten voor het runnen van een raceteam. Voor een F1 team is ongeveer 100 miljoen dollar nodig terwijl een top team in de Champcar niet meer dan 16 miljoen dollar nodig heeft. Lopend op het mooie circuit van Assen merken we nog een groot verschil op, iedereen is aanspreekbaar en toegankelijk. Je kunt eenvoudig binnenlopen bij een team en mensen aanspreken. Enorm publieksvriendelijk en dat is een groot verschil met de onneembare vesting die F1 heet. Het publiek dat zelfs op de zaterdag al volop aanwezig was genoot enorm van de informele sfeer op Assen.

De trainingen op het door wisselende omstandigheden geteisterde 4,7km lange circuit lieten zien dat Bourdais, Wilson en Gommendy erg snel waren. Voor de coureurs die gewend zijn om zich aan te passen aan de meest vreemde circuits (stratencircuits en verbouwde vliegvelden) is Assen een uitdaging. Graham Rahal vertelde dat hij genoot op dit circuit. De snelheid is niet zo hoog, gemiddeld 180 kmh, maar de snelle en zeer trage bochten zorgen voor een hoog adrenaline gehalte. Het technische circuit levert vooral in het stadion gedeelte na het rechte stuk veel problemen op. Apex en talent gaan hier hand in hand, de rijders hebben moeite om het vermogen goed te doseren. De kwalificatie leverde een felle strijd op tussen Sebastien Bourdais en Justin Wilson. Tristan Gommendy deed uitstekend mee. De ongemeen spannende strijd, met een aantal rode vlag situaties, werd uiteindelijk een prooi voor de hamburgerman Bourdais. Hij pakte de pole met 1:18,76 gevolgd door Wilson en Gommendy. Robert Doornbos sloot de kwalificatie af als 9e. Problemen met de wegligging en afstelling van de auto zorgden voor een sombere blik van de Rotterdammer. Laten we hopen dat de auto meer een race auto is dan een kwalificatie auto.

De zondag begon weer bewolkt dus de kans op regen was aanwezig. De race, voorafgegaan door de volksliederen, startte uitstekend voor Justin Wilson die de leiding pakt. Paul Tracy is de eerste uitvaller en zorgt voor een safetycar situatie. Bourdais had een slechte start en zakte terug naar de 5e plek. De herstart is voor Wilson gevolgd door de snelle Neel Jani en Gommendy. Doornbos gaat naar binnen om te tanken en vliegt de pits weer uit op zijn red’s. Het is schitterend om zien dat de auto’s dicht bij elkaar rijden en veel strijdt leveren. Doornbos zit na zijn bezoekje aan de pits op de 12e stek maar pushed enorm. Hij rijdt achter de supersnelle dame Katherine Legge. De top drie zit lekker dicht bij elkaar en een pitsstop is nu funest. Na 12 ronden beginnen de eerste druppels te vallen. Wat minder leuk is dat men bij het kleinste probleem de gele vlag wordt gezwaaid. Het haalt de snelheid uit de race maar de auto’s komen wel dichter bij elkaar. Alle wagens komen in de 14e ronde binnen voor banden wissels. Men schakelt over naar de wat minder gladde sliks. Bruno Junqueira pakt de leiding na de chaotische taferelen in de pits en rijdt weg bij Justin Wilson. Neel Jani verliest drie plekken in het achtervolgende groepje, ook Bourdais van profiteert. Opvallend is de Belg Jan Heylen, hij komt moeiteloos mee met top 3. Het veld gaat als een lang lint over het circuit en de spanning is voelbaar. Junqueira moet naar binnen waardoor Justin Wilson de leiding weer terug heeft. Jan Heylen rijdt op plaats 2 gevolgd door Gommendy. In de 30e ronde dient de volgende gele vlag situatie zich aan en het veld schuift in elkaar. Een nieuwe kans voor Doornbos om van die 11e plaats af te komen. Alle wagens komen weer binnen en het is weer totale chaos in de toch al smalle pits. Bourdais is nu laatste. Het gaat niet echt lekker met de hamburgerman. Junqueira leidt het veld na het einde van de gele vlag situatie, Wilson is tweede gevolgd door Jan Heylen. Robbert Doornbos zit vast op de 10e stek, de rondetijden van 1:20 zijn nagenoeg gelijk en inhalen is lastig. Hierdoor ziet het publiek weinig acties maar blijft de spanning voelbaar. Een foutje is genoeg voor het verliezen van vele plekken. Wilson krijgt de leiding in de schoot geworpen als Junqueira naar binnen komt. Het grote verschil met de F1 is ook het willekeurig binnenkomen van de auto’s. Voor de toeschouwer komt het chaotisch over maar er zit zeker een tactiek achter. Wilson en Heylen komen na 50 ronden binnen en na een snelle stop blijft Wilson Heylen voor. Bourdais en de rest van het veld komt ook binnen. Wilson behoudt de leiding en rijdt zelfs weg bij Jan Heylen. 7 minuten voor het einde van de race rijdt Justin Wilson nog steeds aan de leiding en hebben we Doornbos op de 11e stek. Bourdais probeert Pagenaud te pakken en moet zonder resultaat, van de lijn het gras in. Wlson wint de spannende race gevolgd door Jan Heylen en Bruno Junqueira. Doornbos moet in de laatste ronde nog naar binnen om de race uit te kunnen rijden. Een drama weekend voor de Nederlander die buiten de top 10 valt. Wilson rookt zijn banden op van blijdschap en maakt er een super show van.

De stand om het kampioenschap is nu Bourdais 300 punten, Wilson passeert Doornbos met 243 en Doornbos heeft nu 238 punten. Doornbos mag nu geen steken laten vallen en een beetje geluk hebben om nog kampioen te worden.

Het was super om aanwezig te zijn geweest bij groot autosport feest. We gaan er vanuit dat dit evenement volgend jaar een vervolg krijgt! Autovandaag zal dan zeker weer van de partij zijn.