De vorige generatie Focus ST was vaak snel te onderscheiden van de gewone versies door de felle oranje kleur en de brul van de vijfcilinder turbomotor. De nieuwe Focus ST is onder meer in rood en geel/oranje te bestellen – ook niet mis dus – maar moet het met een viercilinder doen. Ford weet echter critici de mond te snoeren met feiten. De 2.0 liter Ecoboost levert 250 pk en 360 Nm en overtreft daarmee de vorige 2.5 liter vijfcilinder van Volvo. Aan de pomp blijkt de nieuwe ST zo’n 20% zuiniger te zijn (7.2 liter) maar dat is bij dit soort auto’s niet meer dan leuk meegenomen. Je wilt immers graag in 6.5 seconden naar 100 vliegen en de top van net geen tweehonderdvijftig (248 km/u) uitproberen…
Nieuw voor de Focus ST is het Ford Sport Steering System met variabele stuuroverbrenging waardoor de scheurneus in bochten nog wendbaarder aanvoelt en gevoeliger stuurt. Ford heeft daarnaast de elektrische stuurbekrachtiging uitgebreid met Torque Steer Compensation. Met zoveel vermogen op de voorwielen komt zoiets immers al snel om de hoek kijken. We zijn benieuwd in welke mate de Duitsers dat met het systeem geëlimineerd hebben. Daarnaast introduceert Ford Torque Vectoring Control en Cornering Under Steer Control, allemaal systemen om met behulp van de tractieregeling en remkoppel de snelheid er zoveel mogelijk in te houden. Het ESP kent tenslotte nu drie modi.
Zowel het onderstel van de vijfdeurs Focus ST als de Wagon ST is 10 mm verlaagd. Wel bestaan er enkele kleine verschillen tussen de achterwielophanging van beide varianten. Om een zo groot mogelijke bagageruimte te behouden, zijn de schokdempers van de Wagon onder een hoek geplaatst, net als in de basisuitvoering. Ford belooft echter identiek rijplezier. Elke Focus ST staat op 18 inch wielen met Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 banden. Het ST-interieur onderscheidt zich door speciaal vormgegeven pedalen, het ST-stuurwiel, een sportieve pook en Recaro sportstoelen. De dakhemel en dakstijlen zijn zoals altijd donker uitgevoerd. Een extra grote achterspoiler staat voor 200 euro op de optielijst, evenals antraciete lichtmetalen wielen met rode remklauwen. (400 euro).
De Ford Focus ST is in Europa leverbaar in drie uitvoeringen, genaamd ST-1, ST-2 en ST-3. In Nederland is deze sportieve Focus leverbaar als ST-2 en ST-3. De eerste versie komt standaard met de genoemde velgen en stoelen maar heeft ook LED-achterlichten, automatische airco, bandenspanningsensoren en een automatisch dimmende binnenspiegel. De prijs voor deze uitvoering bedraagt 33.135 euro waarbij voor de Wagon een meeprijs van 1000 euro geldt.
Als Focus ST-3 bestaat de standaarduitrusting ook uit bi-xenon koplampen, elektrische Recaro stoelen met uitschuifbare zittingen en stoelverwarming, lederen bekleding en een unieke ST-achterbank. De ST-3 wordt geleverd vanaf 35.335 euro.
Navigatie, parkeersensoren, een FordKeyFree systeem, bluetooth en voorruitverwarming zijn in het ST-pack 1 verweven en dat kost 995 euro extra. Wil je daar ook nog een Sony audiosysteem met subwoofer en achteruitrijcamera bij, dan betaal je nog 1000 euro extra.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review