Het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat de verbruikscijfers die door autofabrikanten worden gecommuniceerd niets te maken hebben met de praktijk. Dat ligt voor een groot deel aan de achterhaalde Europese meetmethode voor het brandstofverbruik die hen wordt opgelegd, waarbij wordt gemeten in een laboratorium zonder overig verkeer, rijwind en dat bovendien met hele lage snelheden. En doordat veel nieuwe auto's zijn uitgerust met start/stop-techniek, een afsluitbare grille en andere energiebesparende foefjes wordt dat verschil alleen maar groter. Daarom wilden wij wel eens zien wat er over blijft van de beloofde 4.8 l/100 km die voor de Focus 1.0 Ecoboost met 100 pk wordt genoemd. Met een CO2-uitstoot van 109 gram is de nieuwe instapper heel erg aantrekkelijk voor de portemonnee. De zakelijk rijder profiteert (bij registratie voor 1 juli) van 14% bijtelling en de particulier houdt BPM en wegenbelasting tot 2014 op zak.
Bij onze eerste kilometers met een nagelnieuw exemplaar draaide de Ecoboost al voorbeeldig trillingsarm, en bleek 100 pk voldoende om lekker met het verkeer mee te komen. Dat is bij het exemplaar dat we nu rijden niet anders. Wel trekt de boordcomputer onze aandacht: het verbruik zakt al snel naar interessante waarden die lager liggen dan tijdens onze eerste testkilometers van twee maanden geleden. De Ecoboost is duidelijk ingereden en dat belooft veel goeds!
Omdat het brandstofverbruik van een auto in de praktijk zeer afhankelijk is van de rijstijl die de bestuurder zichzelf heeft aangeleerd, proberen we de regels van 'zuinig rijden' zo goed mogelijk na te streven. Dat is nog niet zo eenvoudig, want de eenliter heeft er snel zin in en een Focus laat zich traditiegetrouw graag sturen. Door niet te weinig maar zeker niet teveel gas te geven, voor 2500 toeren op te schakelen (het maximumkoppel van 170 Nm is toch al vanaf 1400 toeren paraat) en goed te anticiperen op de verkeerssituatie kan meer brandstof bespaard worden dan je in eerste instantie zou verwachten. Uitrollen doet de Focus als de beste en door dat te doen verbruikt de motor op dat moment (=gas los) geen druppel brandstof. Het vereist misschien wel wat aandacht omdat je jezelf steeds moet afvragen of je nog wel gas moet geven, maar op een gegeven moment wordt het een automatisme. Net als bij het gebruik van het start/stop-systeem, overigens.
En als dan nog toch snelheid geminderd moet worden en de remmen worden aangesproken, wordt de energie die daarbij vrijkomt weer opgeslagen zodat de dynamo minder stroom hoeft op te wekken. De EcoMode van de boordcomputer houdt onze rijstijl goed in de gaten en beoordeelt deze met bloemblaadjes op de onderdelen snelheid, schakelen en anticiperen. Door de eerder genoemde 'strategie' toe te passen lukt het om alle blaadjes tevoorschijn te toveren. We zijn groen bezig zonder de langzaamste op de weg te zijn. Geloof ons, daar houden wij ook niet van.
Wat levert dat verder op? Een verbruik van 4.8 l/100km ofwel bijna 1 op 21? Nee, maar op een praktijkscore van 1 op 17.5, waarbij de boordcomputer nog iets positiever is, mogen ze bij Ford wel trots zijn. Zeker omdat hierbij ook gewoon op de snelweg (dus met hogere snelheden) is gereden. De Focus 1.0 Ecoboost is minimaal zo zuinig als een Ka! Zo wordt de overstap van een grotere naar een kleiner model auto dubbel beloond. En andersom niet 'bestraft' met een hoger verbruik.
Dankzij de fiscale voordelen van de overheid is de Focus 1.0 Ecoboost als vijfdeurs interessant geprijsd. De Trend-uitvoering staat te boek vanaf 20.595 euro en voor dat bedrag is een airco, met leder bekleed stuur, elektrische ramen voor, een in hoogte verstelbaar stuur en een radio/cd-installatie gewoon standaard. Ford levert de Focus Wagon alleen met de 1.0 Ecoboost in de fractioneel minder zuinige 125 pk uitvoering, die later leverbaar wordt (ook voor andere carrosserievarianten) maar nog geen prijskaartje heeft. Omdat de door ons gereden 100 pk uitvoering bij registratie tot 1 juli in aanmerking komt voor 14% bijtelling, heeft de importeur nog zo'n 350 exemplaren op voorraad. Vanaf juli is er wel een zakelijk alternatief; de Focus Econetic die nog veel langer in aanmerking komt voor die lage bijtelling. Voor particuliere rijders is die datum niet zo'n probleem, zij hebben ten alle tijde een zeer zuinige Focus waarvoor tot 2014 geen motorrijtuigenbelasting hoeft te worden betaald.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review