Grand prix formule 1 van Turkije.

Na het feestje van vorige week in Rotterdam was dit weekend Turkije het strijdtoneel voor de snelle mannen van de

Na het feestje van vorige week in Rotterdam was dit weekend Turkije het strijdtoneel voor de snelle mannen van de formule 1. Op het mooie circuit van Istanbul park, een niet al te technisch circuit maar wel een leuke baan, is zes races voor het einde van het seizoen de geruchten machine weer op gang gekomen. De enorme onzekerheid bij Spyker, doordat het team weer op de markt is beland, zorgt voor onrust bij het team. Deze week werd ook bekend gemaakt dat de B versie van de Spyker-Ferrari niet door de crashtest is gekomen. Het is onvoorstelbaar dat dit gebeurt met zoveel ervaren mannen bij het team. Dit kon wel eens het einde betekenen voor het Nederlandse team van Spijker.

Bij BMW hebben ze het vertrouwen uitgesproken in Kubica en Heidfeld. We zien ze dus volgend jaar terug. Voor Liuzzi is definitief het doek gevallen bij Toro Rosso. Vettel neemt het stoeltje over. Ralf Schumacher staat weer onder druk bij Toyota dus we blijven dit volgen. Het gerucht dat Nelson Piquet jr het stoeltje van Fisichella overneemt wordt steeds sterker.

In de vrije trainingen waren Mclaren en Ferrari snel. De overige teams bleven helaas weer in het grijze gebied. Barrichello was een lichtpuntje, hij lijkt zijn snelheid weer terug gevonden te hebben. De kwalificatie werd een prooi voor Felipe Massa gevolgd door Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen. Alonso kwam niet verder dan een 4e stek. In deze matte en voorspelbare kwalificatie waren de Spykers de traagste. Alleen Davidson viel op, hij pakte een uitstekende 11e plaats op de grid. Op een circuit waar de verschillen klein zijn, kan er in de race natuurlijk veel gebeuren.

Voor de start van de race had lag de druk bij Ferrari. De teamleiding vond dat het weer tijd werd voor een 1/2 van het scharlakenrode team. Massa vertrok dus van pole en in de eerste bocht pakken de twee Ferrari’s de leiding. Een aantal wagens nemen de bocht wijd omdat Trulli dwars gaat en Jenson Button moet de strijd staken. Alonso zakt terug naar de 6e plek, zijn starts worden er niet beter op. Hamilton is derde en de twee BMW’s pakken plaats 4 en 5. De verschillen in topsnelheid zijn klein dus de wagens blijven op gelijke afstand van elkaar rijden. De Ferrari’s zijn wat lichter dan de Mclarens en nemen afstand van de rest van het veld. Mark Webber valt uit met oliedruk problemen.

Na 12 ronden komt Kubica als eerste binnen. Het wachten is op zijn collega’s om de spanning weer een beetje terug te brengen.

De Ferrari’s rijden de snelste raceronden van 1:28. De Honda’s rijden in de achterhoede en hebben hun eigen feestje. De eerste serie stops zien we in 20e ronde. Raikonen komt als eerste Ferrari binnen gevolgd door Alonso. Een snelle stop voor de Spanjaard die geen plaatsen verliest. Hamilton komt als laatste van de top binnen. Kovalainen mag nu even kort genieten van de leiding in de wedstrijd maar gaat in de 22e ronde naar binnen. Door de stops komen er wat gevechten op de baan, Coulthard laat zich simpel door Button inhalen. Er zit geen enkele eerzucht meer in de Schot, meerijden lijkt zijn enige doel. We zien een Spyker aangeduwd worden in de pitsstraat maar Sutil komt wel weg. Wat vooraf een spannende race had kunnen worden lijkt na 32 ronden meer op een optocht. De tweede series pitsstops brengen wel weer wat actie op de baan. In de tussentijd is de enige strijdt die de twee Ferrari’s leveren, de onderlinge strijd. Raikkonen komt vanaf de tweede plek als eerste binnen, een snelle stop die perspectieven biedt. 17 ronden voor de finish gaat leider Massa naar binnen en komt voor Raikkonen weer de baan op. Hamilton verliest zijn rechter voorband en gaat veel punten verliezen. Alonso staat in de pits maar is op tijd weg. Hamilton kan weer veilig de baan op. Hij valt terug naar de 5e plek. De Ferrari’s kunnen redelijk relaxt opstomen naar de finish. De BMW’s sluipen lekker mee terwijl Kovalainen de 6e plek stevig in handen heeft. De onderlinge verschillen zijn groot waardoor er geen gevechten meer zijn op de baan. De Ferrari’s pakken de volle winst waardoor de druk die Montezemolo de mannen opgelegd heeft een beetje minder wordt. We zien een klein herstel van Renault met een zesde plaats voor Kovalainen. Massa pakt zijn 5e overwinning en we horen eindelijk weer het prachtige Italiaanse volkslied. Alonso wordt derde en Hamilton vierde.

De stand na deze race is nu Hamilton 84 punten, Alonso 79, Massa 69 en Raikkonen 68. Het is goed voor het WK dat de mannen weer een beetje dichter bij elkaar komen.

We zien uit naar de volgende race met meer strijd in Monza. Ferrari moet daar natuurlijk de volle winst pakken. Veder zien we uit naar de B-versie van de Spyker…

Erick J. van de Wouw