Maurizio Reggiani, R&D directeur, praat over een doorontwikkeling van de 4.2 liter V8 TwinTurbo die we kennen van diverse RS modellen van Audi. Er komt dus helaas geen V10 in de neus van de Urus te liggen, maar dit was ergens ook wel te verwachten. De relatief korte neus maakt de plaatsing van een lange V10 achter de vooras gewoonweg niet mogelijk. Plaatsing achter de vooras is essentieel om de 2000 kg zware sport-SUV nog redelijk de bocht om te hoeken.
Bijkomend voordeel van de V8 met twee turbo's is het gunstige koppel dat eerder beschikbaar is. Dit past mooi bij de filosofie die Lamborghini de laatste jaren heeft: "topsnelheid is van vroeger, het gaat nu om acceleratie".
Met 2000 kg klinkt de Urus misschien als een zwaargewicht, vergeleken met een concurrent als de Porsche Cayenne Turbo S die zo'n 300 kg meer weegt wordt dit redelijk in perspectief gezet. De gewichtsbesparing komt tot stand door lichtgewicht technieken toe te passen in de deuren, motorklep en kofferdeksel. In het interieur zal gebruik worden gemaakt van met koolstofvezel versterkt plastic om de nodige kilo's te besparen.
Lamborghini hoopt met de Urus zo'n 3000 Lamborghini's per jaar te kunnen fabriceren. Bijna een verdubbeling ten opzichte van de 1600 snelle stieren die nu van de band rollen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review