Tijdens het Wörthersee festival, waar Audi-, Volkswagen-, Skoda- en Seat-fans bijeen komen, presenteert Audi de e-bike. De Duitse heren beweren dat het een lichtvoetige fiets is waar makkelijk mee gesport kan worden. Wij bewonderen eerder het bijzondere design en de eigenaardige features.
Het frame heeft een laag zwaartepunt wat moet zorgen voor een fijne handelbaarheid. Dat wordt dus lekker trappen. Meer zin om te luieren? Ook dat kan, de e-bike is namelijk voorzien van een 2.3 kW sterkte elektromotor met een koppel van, jawel, 250 Nm op de achtierwielen. Pardon: het achterwiel. De lithium-ion batterij is in het frame verwerkt en moet binnen 2.5 uur opgeladen zijn. Als je van plan bent langer de beentjes stil te houden is het mogelijk om een extra batterij mee te nemen. Wanneer je besluit mee te trappen met de elektromotor moet een topsnelheid van 80 km/h haalbaar zijn. Volledig elektrisch moet je de 50 km/h kunnen halen.
Wat de e-bike misschien nog gekker maakt is de 'Wheelie-modus'. Deze stand moet het mogelijk maken om zonder al te veel moeite het voorwiel hoog in de lucht te houden. Zorgt weer voor de nodige afwisseling opweg naar het werk.
Om de e-bike helemaal 2.0 te maken is het mogelijk je smartphone aan te sluiten via een WLAN-verbinding. Via de smartphone wordt de startfunctie ontgrendeld en kunnen via de via een helmcamera geschoten videobeelden snel op de sociale netwerksites gezet worden. Het is maar dat je het weet. Wij verwachten dat een aantal features het uiteindelijke productiemodel niet zullen halen.
Het totaalgewicht van de e-bike is zo'n 21 kilo, waarvan het leeuwendeel van rekening komt van de elektromotor en accu. Het carbonfiber frame weegt zelf namelijk maar 1.6 kg, de velgen slechts 600 gram per stuk.