Tweeliterdiesel én nieuwe V8 voor BMW 5 Serie Gran Turismo

Nieuws onder de kap bij de BMW 5 Serie GT. Daar doet de tweeliterdiesel uit de ‘gewone’ 5 Serie intrede en wordt de huidige benzine V8 omgewisseld voor de nieuwe, nog sterkere achtcilinder uit de 6 Serie Gran Coupé.

De 520d GT heeft dezelfde 184 pk diesel als veel andere BMW-modellen en daar komt-ie prima mee vooruit. BMW belooft een 0-100 tijd van net onder de negen tellen en een verbruik dat voor dit type auto – hij heeft zijn roots bij de 7 Serie liggen! - heel netjes is: 5.2 l/100km. De al langer leverbare 530d GT wordt met ingang van modeljaar 2013 nog sterker (258 pk) en zuiniger tegelijk. Die 5.8 l/100km is onder meer te danken aan het nu standaard gemonteerde start/stop-systeem. Vanaf juli is de zescilinderdiesel ook leverbaar in de BluePerformance-uitvoering, waardoor de emissies al voldoen aan de Euro6-norm van 2014.

Omdat het sterker en schoner tegelijk kan krijgt de 5 GT in navolging van de 6 Serie Gran Coupe de beschikking over de nieuwe V8 met 450 pk en 650 Nm. De krachtcentrale is daarbij relatief zuinig, gezien de opgave van 9.2 l/100km. Zodra alles uit de kast wordt gehaald sprint de 550i GT in precies vijf tellen naar honderd, een waarde waar veel sportauto’s jaloers op worden en waarbij de directeur op de achterbank op een stevige duw in de rug wordt getrakteerd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.