De RAV4 EV heeft een volledig elektrische aandrijflijn, ontwikkeld in samenwerking met Tesla. Dankzij de hulp van het 'elektrische' sportwagenmerk belooft de Japanse SUV dezelfde prestaties en functionaliteit te bieden als de vertrouwde RAV4 met zescilindermotor (die in Amerika wordt geleverd). Daarmee zal Toyota waarschijnlijk niet doelen op de actieradius, want die bedraagt 160 kilometer. Wanneer de accu's leeg zijn moet de RAV4 EV zo'n zes uur aan het lichtnet. De accu's zijn onderin de auto geplaatst en slokken geen interieurruimte op. Wel kenmerkt het interieur zich door een nieuw ontwerp, met een 8 inch touchscreen in de hoofdrol.
Verrassend zijn de prestaties van de RAV4 EV. De elektromotor levert 156 pk en brengt de RAV4 in zeven tellen naar 100 km/u; de topsnelheid bedraagt maximaal 160 km/u. Tenminste, als je rijdt in de Sport-mode. Normaliter duurt het sprintje 8.6 seconden en is een top van 136 mogelijk. De vlotte prestaties worden mede mogelijk gemaakt door de aerodynamische carrosserie met een Cw-waarde van 0.30. 'Best in class', noemen ze dat. Zowel de grille, spiegels, bumpers en achterspoiler zijn daarbij strakgetrokken.
In tegenstelling tot de iQ EV gaat de RAV4 EV daadwerkelijk in de verkoop, voorlopig in delen van Noord-Amerika. Daar komt-ie voor net geen 50.000 dollar in de showroom te staan. De verwachting is dat er in de komende drie jaar zo'n 2600 exemplaren worden verkocht.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review