Roekeloos, onverantwoord, naïef, het zijn allemaal waardeoordelen die Viktor Muller, topman van Spyker Cars, al vaak genoeg heeft gehoord. Je kan van deze man vinden wat je wil, één ding is hij zeker: ambitieus. Zijn aanstekelijke positieve instelling en gewaagde ondernemersstijl hebben 'm veel gebracht maar ook een hoop gekost.
Na het geflopte formule 1 avontuur dacht iedereen dat Muller zich wel even een tijdje op de vlakte zou houden. Niets was minder waar. Toen het definitieve faillisement van Saab zich aandiende besloot hij als liefhebber een ultieme poging te doen om het Zweedse merk te redden.
Na vele omzwervingen langs verschillende internationale financiers en gerechterlijke procedures bleek het echter een verloren zaak, Saab was ten dode opgeschreven en Spyker moest de klappen opvangen. Dat leidde er onder ander toe dat er in 2011 slechts 12 auto's werden verkocht. Die misère moet nu over zijn. Het is tijd voor rust, zegt Muller, zodat Spyker zich kan ontwikkelen tot een automerk dat 1000 auto's per jaar produceert.
Dat moet gaan gebeuren met behulp van de D8 Peking-to-Paris. Deze gewaagde SUV moet, als de financiering rond komt, de komende vijf jaar de populariteit van Spyker een boost gaan geven. Of dit gaat lukken is maar de vraag aangezien er zo'n 25 miljoen euro bij elkaar gespaard moet worden. Muller kennende is hij echter creatief genoeg om hier een oplossing voor te vinden. Of de SUV, die inmiddels alweer 6 jaar oud is, daadwerkelijk in de smaak gaat vallen is ook maar af te wachten. We zagen Bentley immers al hard onderuit gaan met de presentatie van hun SUV in Genève.
Duidelijk is wel dat het voor Spyker, en Muller in het bijzonder, richting vijf voor twaalf aan het gaan is. Aandeelhouders beginnen steeds meer te morren over de onverantwoorde risico's die in het verleden zijn genomen en Mullers krediet lijkt op te zijn. Om duidelijk te maken dat Spyker nu echt op de eerste plaats komt is tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering besloten om de naam van Swedish Automobile weer terug te veranderen in Spyker. We zijn benieuwd wat Muller's volgende stap wordt. Boeiend blijft het wel!