Opfrisser voor Mercedes-Benz GLK wereldkundig

Aftellen naar de vernieuwde GLK hoeft niet meer. Mercedes heeft vandaag alle wetenswaardigheden over het model wereldkundig gemaakt. Kern van de zaak? Minder emissies, meer veiligheid en extra comfort.

Na vier jaar is het volgens de Duitsers tijd voor een GLK-opfriskuur. Net als bij de C-Klasse omvat deze facelift zowel de techniek als de looks. De neus heeft vernieuwde koplampen met LED-dagrijverlichting en een aangepaste grille. Voor de achterzijde zijn kleine retouches toegepast, met behulp van nieuwe LED-achterlichten.

In het interieur is het dashboard flink aangepakt, waarbij de nadruk is komen te liggen op een kwalitatieve uitstraling, met fraai materiaalgebruik en nog nauwkeuriger afwerking. De GLK’s met zeventrapsautomaat hebben voortaan de bedieningshendel an het stuur zitten. Standaard is de GLK uitgevoerd met een radio/cd-speler en allerhande multimedia-aansluitingen, inclusief Bluetooth streaming. Tegen meerprijs is een CD-wisselaar, navigatie, Harman Kardon audio en een digitale tuner leverbaar. Ook het geintegreerde Becker MAP Pilot navigatiesysteem is voor de GLK weggelegd. Dankzij COMAND Online kunnen nu ook internetfunctionaliteiten in de GLK worden berproefd. Daartoe is het nieuwe 18 centimeter beeldscherm in het leven geroepen.

De vernieuwde GLK heeft nu ook de vele comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen die Mercedes-Benz al eerder in de E- en S-Klasse introduceerde, tot dodehoekdetectie en nachtzicht aan toe. Nieuw is echter de offroad-functie van de adaptieve dimverlichting en een 360 graden camera, die een ‘birdview’ om de auto geeft. Net als bij zijn voorganger is de GLK voorzien van speciale offroad systemen zoals DSR (Downhill Speed Regulation), wegrijassistent en offroad-ABS die de GLK-bestuurder helpen in het terrein. Bovendien zorgt het standaard OFFROAD-PRO techniekpakket ervoor dat de GLK ook in extreem moeilijk begaanbaar terrein vooruit komt.

De nieuwe generatie van de GLK is leverbaar met zes dieselmotoren (vijf viercilinders en een zescilinder) en een zescilinder benzinemotor. Markt voor viercilinder turbobenzinemotoren is er niet, zo werd ons al eerder verteld. De zuinigste dieselvariant betreft de 200 CDI BlueEFFICIENCY met 143 pk en een gemiddeld verbruik van 5.5 l/100km. Verbruikswinst is geboekt door op elke motorisering start/stop-tecniek, banden met lagere rolweerstand, verminderde wrijving van de techniek en eventueel de nieuwste 7G-Tronic Plus automaat toe te passen. Ook die werkt met start’s en stops.

De vernieuwde GLK  komt in juli op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.