Mercedes verherbouwt de benzinemotor

Stel, je hebt een motor onder de kap die de prestaties van een benzinemotor levert, de zuinigheid van een diesel heeft en de milieuvriendelijkheid van een motor op gas. Utopie? Nee, volgens Mercedes kan dit.

De technische mensen van Mercedes hebben net zo lang zitten sleutelen aan een motor totdat ze de DiesOtto-aandrijving hadden ontwikkeld. Deze nieuwe technologie, die de toekomst van de benzinemotor vertegenwoordigt, omvat onder andere directe inspuiting, turbotechniek en variabele compressie. Kern van de innovatie is de geregelde zelfontbranding, een hoogst efficiënt verbrandingsproces dat lijkt op dat van een diesel. Met andere woorden, deze benzinemotor is zo zuinig als een diesel, maar heeft toch zijn prestaties behouden. De motor heeft slechts een inhoud van 1.8 liter, maar dankzij de montage van een turbo komt de boel toch aardig vooruit. Het vermogen van de DiesOtto is overigens 238 pk en hij kan 400 Nm koppel leveren. Toch is het verbruik maar zes liter per 100 km.

De belangrijkste kenmerken van het DiesOtto-concept op een rij:

• ‘downsizing’ door vermindering van het aantal cilinders en de cilinderinhoud

• turbocompressie voor goede prestaties

• directe brandstofinspuiting als extra bijdrage voor minder verbruik

• gecontroleerde zelfontbranding, een verbrandingsproces dat vergelijkbaar is met dat van dieselmotoren

• variabele kleptiming

• variabele compressieverhouding, die ook bijdraagt tot minder verbruik

• afhankelijk van gebruiksdoel en wensen van klanten ook een hybridemodule met ingebouwd startergenerator, die het verbruik nog minder maakt