Wordt Volvo een hippe auto?

Wij van Autovandaag zijn trots om onze nieuwste aanwinst van het redactieteam aan jullie voor te stellen! Maurizio zal vanaf heden ongeveer 2x per week een item op de site plaatsen. Veel plezier met Maurizio!

Volvo komt nu wel met een hele spannende conceptcar. Het gaat om de 3 cc. Deze auto werd voor het eerst gepresenteerd in shanghai. Het is een vervolg op de al eerder tentoongestelde Tandem. De electrisch aangedreven 3 cc heeft een topsnelheid van ruim 135 km/h en accelereert in circa 10 seconden van 0 naar de100 km/u. Dit is nog wel iets waar ze wat aan moeten doen bij Volvo. Een auto die maar 135 km/h kan, we leven niet meer in de middeleeuwen. Tegenwoordig moet je met een gewone auto toch minimaal wel de 180 km/u kunnen redden. Niet dat je die snelheid hoeft je bereiken, maar in het buitenland mag je op sommige stukken wel harder als 140 km/u. Toch vervelend als jij dan in de 3 cc zit en niet harder kan dan 135 km/u.

Met zijn lengte van ongeveer 3,8 meter, breedte van 1,6 meter en hoogte van 1,3 meter kun je hem best met een ruime 2-zitter vergelijken. Het grappige van de 3 cc is de verdeling van de zitplaatsen. Ben je in een normale auto gewend om 2 voorstoelen te hebben en achterin een zitbank, dan is de 3 cc toch net even wat anders. Hier wil het geval zijn dat je gewoon met 2 personen voorin kunt zitten maar achterin is maar plaats voor 1 persoon. Ik moet zeggen dat dat wel een beperking geeft aan de doelgroep die Volvo wil bereiken. Zo zal een gezin met 2 kinderen nooit deze auto aanschaffen. Het is dus door de opstelling van ‘2+1’niet echt een gezinsauto.

Waar Volvo bekend om staat is natuurlijk veiligheid. Volvo besteedt hier erg veel aandacht aan. Dit komt mede doordat in Zweden ( thuishaven van Volvo) de eisen erg hoog liggen op het gebeid van veiligheid. Zo is Volvo één van de eerste merken die rekening houdt met voetgangers. Ze hebben de motorkap zo gemaakt dat in geval van een ongeluk de voetganger veel minder letsel oploopt als bij de meeste gewone auto’s. Volvo loopt qua veiligheid dus wel vooruit op andere merken, dit geeft dus als voordeel dat mensen sneller een auto als Volvo of Saab kopen aangezien hier veel aandacht wordt besteed aan de veiligheid van de bestuurder en ook voetgangers/ fieters/ scootmobielen ed. Ik bedoel zeg nou zelf: Stel dat het gebeurd dat u aangereden wordt, dan liever door een auto die op gebied van veiligheid de beste auto is, dan door een auto die dat niet heeft. Ik denk dat de beslissing snel gemaakt is.

Het is nog niet duidelijk of Volvo de conceptcar zo in productie gaat nemen. Waarschijnlijk komen er nog een paar kleine aanpassingen. Naar mijn mening is Volvo erg goed bezig met het ontdekken van vernieuwende automodellen. Van Volvo wordt altijd gezegd dat het saai en burgerlijk is maar je kunt nu toch niet anders zeggen dan dat je graag in deze auto gezien wilt worden. Of heeft u een andere mening?