Na de Touareg Hybrid heeft Volkswagen nu ook de Jetta 'gehybridiseerd'. Waarom juist dat model? De Jetta is een best seller in Amerika, dé markt voor SUV's en sedans. Geen wonder dat Volkswagen in Detroit de Jetta Hybrid laat debuteren. De aandrijflijn komt deels bekend voor; een 1.4 TSI benzinemotor met 150 pk en een elektromotor zagen we ook al in de Cross Coupe concept (en het prototype Golf TwinDrive). In de Jetta Hybrid levert de elektromotor echter 27 pk. Gekoppeld aan de zeventraps DSG-automaat haalt de sedan 100 km/u in minder dan negen seconden en moet een verbruik van 5.2 l/100km mogelijk zijn. Daarmee is de hybrideversie vooral interessant voor Amerika, aangezien de reguliere TSI's (die niet in Amerika leverbaar zijn) niet veel meer brandstof verbruiken en alle dieselversies sowieso zuiniger zijn. Wel moet gezegd worden de verbruikswaarde onder de Amerikaanse norm tot stand is gekomen. Die valt hoger uit dan onze (minder realistische) Europese.
Gedurende twee kilometer kan de Jetta Hybrid met behulp van de E-modus volledig elektrisch rijden, bij een maximale snelheid van 70 km/u. Daarnaast is de Jetta Hybrid in staat om te ‘zeilen’. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten (tot 135 km/uur), wordt de benzinemotor van het aandrijfsysteem losgekoppeld. De Jetta Hybrid rolt dan met minimale weerstand door, terwijl de benzinemotor geen druppel brandstof verbruikt. De compacte lithium-ion accu is geplaatst onderin de bagageruimte maar slokt geen ruimte op. Het meergewicht van de hybridetechniek bedraagt 100 kg. De Jetta Hybrid wordt eind 2012, begin 2013 op de Nederlandse markt verwacht.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review