Volvo zet in op flinke groei

Volvo Car Corporation heeft vorig jaar goede zaken gedaan. Ten opzichte van 2010 zijn de verkopen met 20% toegenomen tot 449.000 auto. Doel is nu om in 2020 de grens van 800.000 auto's te halen. Nieuwe modellen en groeimarkt China moet dat mogelijk maken.

In 2011 bleek de XC60 veruit het bestverkochte model met 97.000 verkochte exemplaren. De S/V60 hebben een goede start gemaakt en zijn ieder goed voor respectievelijk 68.000 en 50.000 stuks. De trouwe XC90 werd ruim 39.000 keer aan de man gebracht en laat alle andere modellen - behalve de V50 - achter zich.

Met de nieuwe V40 (en de daaruit voortvloeiende XC40 etc.) en V60 Plug-in Hybrid verwacht Volvo de komende tijd verder te kunnen groeien. Ook hoopt het merk te gaan profiteren van de toenemende vraag uit China. Daarnaast ontwikkelt Volvo een nieuwe motorgeneratie - waarvan een tweeliter turbomotor debuteert in de XC60 Hybrid - en staat een achttrapsautomaat te trappelen van ongeduld.