Terug- en vooruitblik autonieuws – van Lotus tot en met Volvo

Het naderend einde van 2011 is een goed moment om terug te blikken. Wat hebben de automerken ons dit jaar zoal gebracht? En wat zit er voor 2012 aan nieuwkomers in het vat? Een overzicht vanaf Lotus tot en met Volvo.

Lotus
Na enige tijd van rust is Lotus op volle kracht aan de toekomstplannen aan het verwezenlijken. Het aantal studiemodellen van het rasechte sportmerk is niet meer op een hand te tellen; de Britten hebben zelfs al nagedacht over een kleintje Lotus, de Ethos. Dit jaar reden we met de Evora S om te ervaren hoe Lotus meer luxe en comfort weet te koppelen aan Lotus-DNA, waarin lichtgewicht en agiliteit voorop staat.

Maserati
Wat is dat toch met die nichemerken; ze hebben allen twijfel over het uitbrengen van een SUV. Bentley lijkt overstag, Aston Martin houdt de deur op een kier, en Maserati is na acht jaar – toen het eerste studiemodel werd gepresenteerd – toch overstag. De Kubang moet het worden, volgend jaar gaan we er meer van zien. Ondertussen hebben we lovende woorden kunnen uitspreken over de GranTurismo MC Stradale. Wat is dat toch een unieke heerlijkheid! Geen wonder dat ze daar ook in Amerika van mogen gaan genieten. Tegen de GranCabrio Sport zeggen we evenmin 'nee'.

Mazda
Met SkyActiv-technologie heeft Mazda laten zien dat er uit ‘conventionele’ verbrandingsmotoren nog veel meer efficiëntie te halen valt. In de nieuwe compacte SUV (of liever: crossover) CX-5 komt die frisse benadering op motor-, onderstel en chassistechniek tot uiting in een verfijnde, zuinige auto die ook relatief licht is. Mazda heeft dankzij de 3 facelift en de verbeterde 1.6 CiTD ook een 20% bijteller in de showroom kunnen zetten. Het ontwikkelen van de belastingvrije Mazda2 BiFuel op LPG heeft de verkopen van de compacte Japanner een aardige impuls kunnen geven, ondanks de sterke opkomst van spaardiesels. De Mazda Takeri op de Tokio Motor Show gaf alvast een voorproefje van de nieuwe generatie Mazda6. Het eindresultaat vraagt nog wel geduld.

Mercedes-Benz
Het jaar 2011 is bij Mercedes-Benz een groot feest. In dit jubileumjaar hebben de Duitsers het 125-jarig bestaan van de automobiel, de ‘Patentwagen’ gevierd en zagen de nieuwe B-Klasse en M-Klasse het licht. Daarnaast ging de C-Klasse langs de schoonheidsspecialist en werd kort daarna de C-Klasse Coupé en AMG Black Series als feestnummer voorgesteld. Los hiervan gingen we nog terug in de tijd bij Interclassics en Mercedes-Benz & Friends om de historie op te snuiven. Om de feestvreugde compleet te maken mocht het dak van SLS AMG en konden we ook de exclusieve SLS AMG E-CELL de sporen geven. Komend jaar gaat de CLS Shooting Brake live en zien we het eerste resultaat van de nieuwe A-Klasse - een model dat niet op zichzelf meer komt te staan. Verder gaan de Duitsers door het met vernieuwen van de GLK en wordt ook de G-Klasse (jawel!) bij te tijd gehouden met een (motorische) update. Daarnaast zien we ook meer van de nieuwe S-Klasse, de E-Klasse dieselhybride en (indien we geluk hebben) de X6-concurrent die Das Haus in gedachten heeft. We kunnen in ieder geval niet heen om de 60e verjaardag van de SL. Het kan niet op!

Mini
Mini weet altijd op geheel eigen wijze het nieuws te halen. De Britten hebben het 10 jarige bestaan van de New MINI op gepaste wijze gevierd met speciale uitvoeringen; van een bescheiden jubilieumeditie tot een ultiem luxe Goodwood met Rolls-Royce interieur. Ondertussen hebben we gezien dat de MINI-filosofie een rekbaar begrip is, aangezien een tweedeurs Countryman als Paceman niet ontdenkbaar blijkt te zijn en een New Mini met het formaat van de Classic Mini zomaar op de Rocketman kan gaan lijken. Een elektrische Mini zit er nog niet in. We hadden de grootste lol met de Mini E maar die haalt de dealers niet. We geven het merk niet helemaal ongelijk want de accu’s namen wel erg veel ruimte in. Intussen staat de Mini Coupé al wel in de showroom. Die leek ons wat afgezaagd, maar we hadden het niet bij het juiste eind. In het voorjaar gaat de dakloze Coupe los en is de Mini Roadster er klaar voor. Ultieme Mini fans kunnen sinds kort de wereld van Mini betreden in de Brandstore aan het Leidseplein in Amsterdam.

Mitsubishi
Weinig nieuws rondom Mitsubishi dit jaar. Het merk moet het hebben van de ASX – die samen met de Nissan Qashqai als eerste crossover op 20% bijtelling kon rekenen. De elektrische i-MiEV komt nog niet in een stroomversnelling ten opzichte van de praktischere maar gelijk geprijsde Nissan LEAF maar doet het naast de aanverwanten Citroën C-Zero en Peugeot iOn niet slecht. De studiemodellen van een nieuwe Outlander en Colt die Mitsubishi in Tokio liet zien worden volgend jaar nog geen werkelijkheid.

Nissan
Nissan boert goed. Enerzijds profiteren de Japanners van alle aandacht rondom de LEAF, die als pionier van betaalbaar elektrisch vervoer wordt gezien. Anderzijds bleef het merk bij de grond en maakte opnieuw stappen met bijtellingsvriendelijke Qashqai’s, een nieuwe Micra met superzuinige DIG-S motor en een opfrisser voor de Murano, die er voortaan toch ook met een dieselmotor is. Tussen neus en lippen door deed Nissan lekker ondeugend door een Juke R van GT-R genen te voorzien. Heerlijk brutaal!

Opel
De vernieuwde Corsa, een Astra GTC, de splinternieuwe Zafira, nieuwe bijtellingsvriendelijke motoren en natuurlijk de elektrische Ampera hebben dit jaar bij Opel centraal gestaan. Duidelijk is dat Opel met dit modellenoffensief wil gaan groeien (in Nederland). Volgend jaar staat de Astra OPC op de rol en laat de Astra Cabriolet meer van zich zien. Opel werkt ook aan een nieuwe klein model die we voorlopig maar even Junior noemen. Volle bak!

Peugeot
Als eerste automerk heeft Peugeot de stap in dieselhybride gezet. De 3008 en 508 zullen de eersten zijn die ervan gaan profiteren. Ook maakten nieuwe modellen (digitaal) hun opwachting: de vernieuwde 308 en 508 RXH. Volgend jaar betreden de nieuwe 208 en 4008 de markt. In die laatste ziet de Nederlandse importeur geen brood aangezien de fabrikant alleen diesels in Europa wilt voeren en geen dieselhybride of benzines.

Porsche
Porsche heeft met de Cayenne en Panamera bewezen dat tradities doorbroken kunnen worden. Dit jaar stuurde de Zuffenhausers hun Gran Turismo als hybride en diesel de weg op. Zojuist is de nieuwe 911 in Nederland aangekomen, een prima voedingsbodem voor een sportieve lading nieuwe uitvoeringen in 2012. En een Cabrio. Ook zijn we de kleine Cayenne (‘Cajun’) nog niet vergeten en hebben we al gezien dat de Boxster klaar is voor introductie.

Renault
Dit jaar heeft Renault de pijlers gericht op de uitrol van elektrisch vervoer met de nieuwe Kangoo en Fluence ZE en tegelijkertijd gewerkt aan CO2-reductie van de huidige modellen. Dat heeft onder meer bijgedragen aan de revanche van de Twingo (21.000 verkochte exemplaren versus 9000 in 2010) en een opbloeiende Clio. Die Twingo is vlak voor de jaarwisseling ook nog eens vernieuwd en nog zuiniger geworden. Volgend jaar staan de Scenic en Grand Scenic met een nieuw gezicht en opvallend zuinige ENERGY-motoren in de schijnwerpers. Ook verwachten we volop aandacht voor de Megane dCi, die door slechts 95 gram CO2 de eer van de eerste belastingvrije C-segmenter met dieselmotor toekomt. Voor even dan, want de Ford Focus ECOnetic zit de Fransoos op de hielen. Tot slot debuteert het derde Z.E-model van Renault, de Zoe. Formaatje Clio, hypermodern en helemaal elektrisch.

Saab
We hadden graag willen noemen dat Saab terug van weggeweest was met de nieuwe 9-5, 9-5 Estate en dat 9-4X inmiddels bij de dealer stond. Helaas mocht het niet zo zijn. De afgelopen maand hing het Zweedse merk aan een zijden draadje, ondanks de hoopgeven de woorden van Victor Muller en de geld tellende Chinezen. Saab’s faillissement is een feit, de productie wordt niet hervat en de dealers (en klaten) staan met lege handen.

Seat
De concrete nieuwsstroom van Seat bleef dit jaar een beetje uit. Nog steeds geen levensteken van een op de IBX gebaseerde compacte SUV of een nieuwe Leon, maar wel een zuinige plug-in hybride op basis van de huidige generatie en een elektrische Altea. De IBL Concept car bleek een voorbode van Seat’s nieuwe designfilosofie. Tussen de actiemodellen door kreeg de Exeo nog een kleine update uit de categorie ‘zoek de verschillen’. De Mii – het drielingbroertje van de Skoda Citigo en Volkswagen Up - is een welkome aanvulling om aantallen te gaan scoren in een segment dat nog steeds groeiende is. Bueno.

Skoda
We hebben ‘m net al genoemd. Het grote kleine nieuws van Skoda dit jaar is de citigo geweest. Ondanks dat-ie pas in 2012 op de markt komt heeft het Tsjechische volksmerk kunnen laten zien dat er een leuk betaalbaar karretje op komst is. Niet lang daarna zien we het eindresultaat van een nieuwe compacte aanwinst tussen de Fabia en Octavia – zie daarvoor de MissionL concept – en doet de facelift van het beenruimtewonder Superb intrede. Ook verliest Skoda elektrische aandrijving niet uit het oog. De Octavia Green E Line is immers al voor praktijktests de weg op gestuurd.

Smart
Het kleine merk smart wist dit jaar regelmatig de autonieuwspagina te bereiken. Niet met nieuwe modellen – de fortwo heeft nog steeds het rijk alleen in de showroom – maar met exclusief samengestelde seizoensmodellen in groen, bruin, matgrijs of feloranje. Sinds kort is de smart electric drive in het land en dan met name in Amsterdam, waar de elektrische tweezitter wordt ingezet als deelauto bij car2go. Ondertussen werkt smart wel degelijk aan een grotere toekomst, mede in samenwerking met Renault. De fortwo krijgt een facelift en krijgt zeker een opvolger, de electric drive wordt krachtiger en een vierzitter heeft groen licht. Voordat smart weer op stoom is zijn we wel een paar jaar verder. Houd voorlopig de forvision en for-us in gedachten.

SsangYong
De rentree van SsangYong is bij ons vooral tot uiting gekomen in de nieuwe Korando en een SUT1 Concept pickup. Met een beetje geluk zal het daar niet bij blijven, want het Koreaanse merk werkt aan een vijfjarenplan met vier nieuwe modellen. En dat zijn niet allemaal SUV’s.

Subaru
De Trezia was voor Subaru niet het meest spannende nieuws dit jaar. De Toyota Verso-evenknie is er voor de trouwe Subarurijder die ruimte wenst. De nieuwe XV waar we onlangs al mee konden rijden is aantrekkelijke kost voor nieuw koperspubliek. Het jaar 2011 is ook niet compleet zonder de onthulling van de nieuwe, in samenwerking met Toyota ontwikkelde sportauto BRZ. Je moet immers niet altijd bescheiden willen zijn…

Suzuki
Suzuki is altijd groot in kleine modellen geweest zoals de Alto, Splash en Swift. Niet zo gek dat juist veel ogen gericht waren op de Kizashi. De compacte middenklasser zal in Nederland nooit echt potten kunnen gaan breken, maar dat bleek niet zozeer aan de auto te liggen, integendeel. Ook hebben we plezier beleefd aan de Swift Sport. Niet de snelste, wel lekker lichtvoetig. De in Tokio gepresenteerde Swift Hybrid blijft nog even ver van ons bed maar toont wel aan dat Suzuki niet achterover leunt.

Tesla
Hoe je elektrisch en sportief kun rijden weet Tesla. Met de op de Lotus Elise gebaseerde Roadster heeft het merk zichzelf en sportief EV-rijden goed op de kaart kunnen zetten. Binnenkort wordt het gamma uitgebreid met de vierdeurs Model S.

Toyota
Het grote nieuws van Toyota wordt volgend jaar geeffectueerd. Na de nieuwe Yaris van dit jaar is 2012 het moment voor de vernieuwde Prius, een compleet nieuwe Prius Wagon, de Yaris hybride en vernieuwde Avensis. De GT-86 treedt aan als tweelingbroer van de Subaru BRZ en ook staat een nieuwe Auris op de rol. Daarnaast komt de elektrische iQ steeds dichterbij want volgend jaar wordt gestart met beperkte productie.

Volkswagen
Volkswagen heeft dit jaar nieuwe modellen en facelifts afgewisseld. Dankzij de nieuwe up en de Beetle, het nieuwe gezicht van de Jetta, Tiguan en Passat is de complete modelrange weer up to date. Begin volgend jaar rijdt de vernieuwde CC naar de showroom. De op de valreep van het jaar gepresenteerde Passat Alltrack staat ook op de 2012-agenda, evenals de vijfdeurs Up en mogelijk ook TwinDrive-modellen. Voor een Beetle Cabriolet is het nog te vroeg. Het studiemodel van de CrossCoupe is een voorbode van modeluitbreiding.

Volvo
De Zweden zijn bezig met een inhaalrace op gebied van CO2. In rap tempo heeft Volvo het verbruik van vrijwel het hele modelgamma weten te reduceren. De S60 en V60 hebben hun stempel in de markt kunnen drukken en de vertrouwde XC90 blijft nog steeds aan het roer in zijn segment (marktleider!). De stoere lobbes krijgt zelfs nog een kleine opfriskuur in 2012. Gelukkig realiseert men in Gotenborg zich ook dat alleen motorisch vernuft en ‘monumentenzorg’ niet voldoende genoeg is. Daarom is deze maand een begin gemaakt met de uitrol van de C30 Electric en is de langverwachte opvolger van de S40 en V50 officieel. Op de autosalon van Geneve presenteert Volvo de nieuwe V40. En daar zal het niet bij blijven. Denk ook aan een XC40. De V60 Hybrid is eerst aan de beurt!