Terug- en vooruitblik autonieuws – van Alfa tot en met Lexus

Het naderend einde van 2011 is een goed moment om terug te blikken. Wat hebben de automerken ons dit jaar zoal gebracht? En wat zit er voor 2012 allemaal in het vat? Een overzicht van Alfa Romeo tot en met Lexus.

Alfa Romeo
Alfa heeft in 2011 aan de weg kunnen timmeren. Nog niet in Amerika – daar wordt aan gewerkt – of met nieuwe modellen – die laten nog minstens een jaar op zich wachten – maar met nieuwe uitvoeringen, met name de CO-vriendelijke. Dankzij Neerlands zeer op CO2-uitstoot gerichte autobelastingen viel de MiTo JTDm ECO dit jaar volledig in de prijzen. De verkoopcijfers hebben er daarom ook niet om gelogen: met bijna 3000 auto’s doet de Italiaan het drie keer zo goed als in 2010. En eerlijk is eerlijk; dat spaardieseltje heeft de sportieve genen van het merk niet volledig te grabbel gegooid. Iedereen blij! Volgend jaar zal het succes van de MiTo naar verwachting niet afnemen. Dan arriveert de MiTo TwinAir met tweecilinder benzinemotor. Ook belastingvrij.

Aston Martin
Voor de verandering heeft Aston Martin naast het lanceren van de Virage ook verfrissend nagedacht over uitbreiding van het portfolio. Resultaat was de inlijving van een tot Cygnet omgedoopte Toyota iQ (handig voor de boodschappen) en het bericht dat wordt nagedacht over het realiseren van een SUV met de merknaam Lagonda. Gaat het bij Aston Martin, net als bij Bentley dan toch gebeuren? We’ll see…

Audi
Audi heeft met een modellenoffensief laten zien de grootste te willen worden. De nieuwe A6 en Q3, facelifts van de A4 en A5 hebben we allemaal voorbij zien komen. Ook heeft Audi het nieuws gehaald met techniek. Zo is de eerste stap naar hybride gezet met de Q5 hybrid; die scoort een dikke voldoende maar is niet zuinig genoeg voor fiscaal voordeel of een echt interessante prijs. Mogelijk scoort de 2.0 TFSI met elektromotor in de A6 Hybrid van volgend jaar meer succes op dat gebied. Zeker opzienbarend is de 1.8 TFSI in de vernieuwde A4 en A5. De viercilinder is zowel indirect als direct ingespoten en zorgt voor ongekend lage uitstootcijfers dat de concurrentie doet schrikken. Ook introduceerde Audi een beresterke 3.0 TDI met 313 pk, al had BMW vrijwel direct een (overtreffend) weerwoord. De koek is nog niet op, want volgende maand is de A1 Sportback aan de beurt voor introductie aan de pers. Die wordt leverbaar met een 1.4 TFSI voorzien van cilinderuitschakeling. Audi weet immers dat het nog zuiniger kan maar verschiet niet meteen al het kruit. Ook staat voor 2012 de nieuwe A3 op de rol.   

BMW
BMW heeft dit jaar evenmin stil gezeten. De nieuwe 5 Serie gaf de aftrap van een nieuwe generatie modellen, de 1 Serie, de 3 Serie en de 6 Serie. Ze hadden allen hetzelfde gemeen: een tikkie eleganter design, meer ruimte, comfortabeler als het moet en rijplezier als vanouds, zo niet nog beter. De innovatieve snufjes uit de Vijf bleken ook voor de Een en Drie weggelegd. Ondertussen hebben we kunnen genieten van de 1 Serie M (die geen M1 ging heten) en zagen we met lede ogen aan hoe de TwinPower Turbo viercilinders over het gamma werden uitgesmeerd (tot aan de 528i) en de nieuwe M5 geen tien maar een achtcilinder onder de kap kreeg. Die andere sound is wel even wennen, maar meer snelheid, een lager verbruik en gunstiger prijskaartjes (de M5 werd 26 mille goedkoper!) maken dat wel goed. In 2012 krijgt de 7 Serie een facelift, komt de 5 Serie hybride naar het land, maken we kennis met een M-diesel en gaat de langverwachte 6 Serie Grand Coupé in productie. BMW heeft dan eindelijk een antwoord op de A7 en CLS. Voor als je daartussen zou willen kiezen, natuurlijk. Want men zegt wel eens: Eens een BMW…. We zouden bijna vergeten dat BMW ook aan het elektrificeren is geslagen met i-modellen. Er staat dus genoeg op de rol in Beieren.

Bentley
Bentley heeft 2011 aangegrepen om de Continental GTC te vernieuwen en een aangepaste Audi V8 als ‘instapper’ in het gamma aan te bieden. Ook is bevestigd dat over een aantal jaar een Bentley SUV het licht ziet. Hierbij houdt het prestigemerk zich niet in, want twaalfcilinders staan vast. 

Cadillac
Cadillac heeft dit jaar een nieuw begin gemaakt met het voet aan wal zetten in Europa. In Nederland zijn daarom een handjevol dealers aangesteld die de CTS en Escalade aan liefhebbers kunnen verkopen. Imagomaker en strepentrekker CTS-V met 6.2 V8 leek een relatief voordelige krachtpatser maar zal het door flinke CO2-toeslag in de BPM moeilijk krijgen. Een M5 of E63 AMG is (vooral door lagere uitstoot) veel goedkoper en wordt dan wel erg verleidelijk… Volgend jaar staat de ATS (formaat 3 Serie) aan de start en wordt de XTS de nieuwe luxe limo.

Chevrolet
In 2011 heeft Chevrolet haar 100e verjaardag kunnen vieren. Hierbij heeft het merk getrakteerd op de innovatieve CO2-kampioen Chevrolet Volt. Het jubileumfeest was uiteraard niet compleet zonder de ‘muscles’ van de Camaro Convertible. Ter compensatie zullen we maar zeggen. In de categorie ‘doe maar gewoon’ introduceerde Chevrolet de Aveo, Cruze hatchback en onderscheidende Orlando MPV met SUV-look. Nederland wist vooral de belastingvrije Spark op LPG te omarmen. Niet zo vreemd, want dat is dubbel goedkoop rijden. Families opgelet: voor volgend jaar staat de Cruze Wagon op de planning.

Citroën
Citroën is slim bezig met het wedden op twee paarden, door naast de C-modellijn het DS-label een nieuw leven in te blazen. Ook al is de DS-traditie op z’n zachtst gezegd opnieuw geïnterpreteerd, de Fransen boeken succes met de DS3 – die met dank aan de e-HDI een plekje boven de MiTo, Mini en A1 in de verkooplijsten is komen te staan. Dit jaar werd het palet uitgebreid met de DS4 en heeft de DS5 zich in dezelfde stijl ook al laten zien. Reken maar dat de Fransen nog niet uitgeborduurd zijn, zowel naar onder (DS1) als naar boven in het gamma is er nog ‘ruimte’. Sluit ook de kracht van het traditionele C-gamma niet uit. De C1 blijft onverminderd goed verkopen (een opvolger is nog niet in zicht) en de C3 is het op-een-na best verkochte model. De DS3 staat op 3. Volgend jaar kan de C4 Aircross crossover (met de basis van een Mitsubishi ASX) voor leuk resultaat gaan zorgen

Dacia
Dacia heeft in 2011 weinig nieuws gebracht. De Roemenen zitten onder de vlag van Renault echter niet stil en hebben een compacte MPV in voorbereiding. Na een jaartje pauze staat het merk in 2012 dus weer in de spotlights.

Donkervoort
Op de valreep van 2011 heeft Donkervoort de D8 GTO gepresenteerd. Vrijwel helemaal nieuw ontwikkeld, ietsje groter, maar nog altijd lichtgewicht en voorzien van een Audi-motor. Dit keer de 2.5 TFSI vijfcilinder met 340 tot 400 pk. En het klonk nog lang onrustig in Lelystad…

Ferrari
Ferrari kwam dit jaar met twee primeurs in het nieuws; de 458 Spider en – even heel wat anders – de vierpersoons, vierwielaangedreven, shooting brake FF. De Italianen wilden immers – gezien de concurrentie – ook wel eens ‘out of the box’ denken. Goed nieuws voor de liefhebbers was dat het merk ook op de AutoRAI vertegenwoordigd was. In Nederland is een Ferrari natuurlijk geen dagelijkse kost in het straatbeeld.

Fiat
Voor Fiat geldt in hoofdlijnen hetzelfde succesverhaal als van Alfa. De 500, Panda en Punto gingen als warme broodjes over de toonbank dankzij de zuinige (en belastingvrije) TwinAir, 1.2 liter viercilinder en Multijet diesel. Het scherpe prijskaartje en tijdloze concept van de Panda heeft er voor gezorgd dat het model tot in de laatste dagen van zijn carrière goed heeft verkocht. De nieuwe, iets grotere Panda staat te trappelen van ongeduld en kan volgend jaar het stokje overnemen.

Ford
Ford heeft dit jaar veel bereikt en dat zal de komende jaren niet anders zijn, integendeel. De nieuwe Focus haalde het nieuws met zijn arsenaal aan veilige snufjes en volgend jaar zal de 1.0 liter EcoBoost en 1.6 TDCi ECOnetic motorvariant (beiden belastingvrij en 14% bijtelling) het aantal orders alleen maar vergroten. En ondanks dat de Ford Ka als een van de weinige kleintjes niet officieel belastingvrij kan worden aangeboden, weten dealers met acties alsnog heel veel kopers te strikken, meer dan de i10 en Panda bijvoorbeeld. Verder heeft Ford de komende tijd nog veel toekomstmuziek te verwezenlijken, zoals een elektrische Focus, hybride C-MAX, een nieuwe Kuga, een kleiner broertje en ga zo maar door. Sportievelingen kunnen een Focus ST (Wagon) en Fiesta ST op hun verlanglijstje zetten. En wie echt lef heeft, haalt een Mustang BOSS naar Nederland...

Honda
Honda heeft dit jaar de vruchten moeten plukken van de Jazz hybrid. De grotere Civic Hybrid is uit de mode geraakt en de Insight heeft het niet makkelijk – al staat een update voor 2012 op de planning. Een eerdere rij-impressie met de Jazz kwam op kritiek uit de hoek van Honda-rijders te staan, maar we hebben in een Shell Challenge met zuinige rijders laten zien dat de Jazz Hybrid zuinig rijdt als het er op aan komt. In 2012 zet Honda de pijlers op de nieuwe Civic, waarvan voornamelijk de nieuwe dieselversie het bij ons moet gaan maken.

Hyundai
Hyundai verraste vriend en vijand met de smakelijke, achterwielaangedreven Genesis Coupé en de speelse Veloster. Imagomakers. Veel belangrijker (voor Hyundai) is de recent geïntroduceerde middenklasser i40, die het segment van de Avensis, Mazda6 en de Duitse leasetoppers moet gaan bestoken. We mogen niet ontkennen dat Hyundai de kneepjes van het vak begint te leren. De hardlopers waren echter de i10 (want belastingvrij), ix20 en de ix35. De nieuwe i30 komt volgend jaar op de markt en de i20 krijgt een opfrisser. De Santa Fe is ook aan vernieuwing toe en gaat ix45 heten.

Infiniti
Infiniti heeft het moeilijk op ons continent. Het merk ervaart hoe verdomd lastig het is om de kaarten in het hogere segment opnieuw te schudden, ook al staat er een verfijnd en zeer luxe productgamma in de showroom. Het blijft (onterecht) een imagokwestie. De Japanners hebben de M35h als laatste troefkaart, een hybridesedan met groen energielabel. Dat was het? Nee, de toekomst brengt nog een kleiner model (om te concurreren met de A3 en 1 Serie) met Mercedes-Benz techniek en een compleet elektrisch aangedreven familielid.

Jaguar
Jaguar is in 2011 gaan downsizen én vernieuwen. De XF werd subtiel renewed en is naar wens met een zuinige 2.2 liter dieselmotor leverbaar. Dat is gezien de Jaguar-maatstaven een traditiebreuk maar omdat ‘De Duitse Drie’ hebben laten zien dat een viercilinder ‘werkt’ zijn de Britten ook om. Als toegift heeft men de XK opgefrist deed een XKR met opvliegers intrede; de XKR-S. Jaguar sluit het jaar 2011 af met een plaagstootje die volgend jaar moet leiden tot een XF Sportbrake. De stationwagon keert terug bij de Britten!

Jeep
Door intrek van Jeep bij de Fiat Group is het modelgamma grondig herzien. De iconische Wrangler en compacte Compass mochten in vernieuwde vorm blijven. Jeep trapte het jaar af met de introductie van de Grand Cherokee. Die heeft inmiddels een klein jaartje kunnen meedraaien en zijn plek tussen de Q7 en Touareg kunnen vinden. Met recht overigens, groot als hij is heeft de SUV flinke stappen gemaakt in verfijning.

Kia
Kia sluit het jaar feestelijk af met flinke verkoopcijfers. De nieuwe Picanto is hot en lust de Aygo/107/C1 feitelijk rauw en de kersverse Rio is veelbelovend in het segment. Ondertussen blijft de Sportage geld binnenhalen en gaat men met de Optima hetzelfde avontuur aan als Hyundai met de i40. Probleem is alleen dat hun middenklasser alleen als sedan op de markt komt, bovendien in slechts één (complete) uitvoering. Voor 2012 gaan er (door populariteit in andere markten!) maar 500 stuks richting de Nederlandse showroom dus dat wordt ongetwijfeld ‘nee, helaas’ verkopen. Mogelijk dat de geplande hybrideversie met 20% bijtelling in grotere aantallen beschikbaar komt. De dealers verwelkomen daarnaast de vernieuwde Soul en – last but not least – de splinternieuwe Cee’d.

Lancia
Lancia heeft er door het inlijven van Chrysler de nieuwe 300 als Thema en Grand Voyager als Voyager erbij gekregen. Wat je van deze faceliftmodellen met rebadge ook vindt, je zult je in die luxe-omgeving heus wel thuisvoelen. Van heel andere orde is de nieuwe Ypsilon, die er stijlvoller en zuiniger (TwinAir!) maar gevoelsmatig niet ruimer op is geworden. De nieuwe generatie doet aan als het stijlvolle zusje van de Fiat Punto Evo. Zijn standaard vijf deuren staan in ieder geval garant voor groter succes dan de voorgaande generaties.

Land Rover
In tijden dat CO2 steeds zwaarder ‘bestraft’ wordt blijft Land Rover onverminderd verkopen. De Britten hebben met nieuwe dieselmotoren en transmissies het verbruik van de grote Discovery, Range Rover Sport en Range Rover interessante stappen in efficiëntie gemaakt. De Evoque zet Range Rover niet langer op de kaart als een merk van traditionele luxe voor ‘the rich and famous’. Met compacte dimensies en zuinige motoren is de Evoque grensverleggend en perfect lokaas voor jongere kopers. Wij willen er wel in gezien worden! Al is de Evoque Coupé een nog grotere eyecatcher. Het peilen van de interesse voor een nieuwe Defender en Range Rover juigen we toe.

Landwind
Het Chinese merk Landwind heeft Europa betreden met de MPV CV9. Op de RAI gaf men acte de présence met een LPG-variant. Daarna bleef het stil…

Lexus
Bij Lexus heeft dit jaar de introductie van de CT200h centraal gestaan. De gekscherend genoemde premium-Prius heeft met 2300 exemplaren (t/m november) bijgedragen aan een bijna viervoudige verkoopstijging van het merk. Die zit! In 2012 mag de GS450h gaan proberen het segment van de 5 Serie, A6 en E-Klasse te bestoken met 343 pk en toch 20% bijtelling. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van, zullen we maar zeggen.

Lees hier de terug- en vooruitblik van Lotus t/m Volvo.